20 септември 2020

Учени създават "прежда" от човешки кожни клетки

| ПОСЛЕДНА ПРОМЯНА 05 февруари 2020 в 12:27 11210
Снимка: Magnan et al., Acta Biomaterialia, 2020

Екип учени от Френския национален институт за здраве и медицински изследвания в Бордо отглеждат "прежда" от човешки кожни клетки, които наричат "човешки текстил" и смятат, че може да бъде използван от хирурзи за затваряне на рани или събиране на кожни импланти.

"Този човешки текстил предлага уникална степен на биосъвместимост и представлява ново поколение продукти от тъкани, изградени напълно чрез биоинженерство", обясняват учените в своята публикация в Acta Biomateriala.

Ключовото предимство на тази нишка е, че за разлика от конвенционалните синтетични хирургични материали, тя не предизвиква имунен отговор, който може да доведе до усложнения във възстановяването.

За да бъде създадена нишката, учените разрязват платна от човешки кожни клетки на дълги ленти и след това ги "изплитат" в материал, подобен на прежда, който може да бъде изработен в различни форми.

"Можем да ушием торбички, да създадем тръбички, клапи и перфорирани мембрани", разказва водещият автор Никола Л'юру. "С преждата са възможни всякакви текстилни техники на плетене."

Досега учените използват специалната прежда, за да зашият рани на плъхове и така им помагат да се възстановят напълно за две седмици. Дори създават имплант от специално изтъкана материя, за да зашият артерия на овца.

Този труд се основава на предишни изследвания на същия екип, при които се създават листа биоматериал и се завиват в изкуствени кръвоносни съдове.

Източник: Futurism - THIS HORRIFIC “YARN” IS MADE FROM HUMAN FLESH