20 септември 2019
  •  Говорят медиците

Витамин D увеличава продължителността на живота

| ПОСЛЕДНА ПРОМЯНА 28 октомври 2016 в 14:0458131
Снимка: Natural Health 365

Ново проучване върху животни, публикувано в списание Cell Reports показва, че витамин D влияе на гените, отговорни за дълголетието като увеличава продължителността на живота и предотвратява натрупването на токсични протеини, свързани с възрастта и предизвикващи хронични заболявания, пише sci-news.com.

Отдавна е известно, че витамин D помага на организма да абсорбира калция. Но сега се оказва, че този витамин има много по-широки последици - най-малко върху Caenorhabditis elegans, вид червей нематод - добре познат моделен организъм за биологични изследвания.

Старши съавтор проф Гордън Литгоу (Gordon Lithgow) от Института за изследване на стареенето Бък (Buck Institute for Research on Aging) и колегите му използват C. elegans, за да проучат механизма, по който витамин D влияе на стареенето.

"Витамин D взаимодейства с гените, за които е известно, че отговарят за дълголетието - като удължават средната продължителност на живота с 33% и забавят неправилното нагъване на стотици протеини, свързано със стареенето при червея", обяснява проф. Литгоу.

Витамин D насърчава протеиновата хомеостаза и забавя стареенето на нематодите. Изображение: Karla A. Mark et al.

Тази работа хвърля светлина върху протеиновата хомеостаза, способността на протеините да поддържат своята форма и функция с течение на времето. Това балансиране е акт, който е обратен на нормалното стареене, което често води до натрупване на токсични неразтворими протеинови агрегати, участващи в редица заболявания, включително болестите на Алцхаймер, Паркинсон и Хънтингтън, както и диабет тип 2 и някои форми на сърдечни заболявания.

"Като се има предвид господстващото мнение, че процесите на стареене са сходни между тези при червея и бозайниците, включително хората, има резон въздействието на витамин D ще бъде същото и при другите видове", заяви проф Литгоу.

"В продължение на много години търсехме болести, които се асоциират с липсата на витамин D, различни от рахит и досега нямаше никакви силни доказателства", коментира д-р Клифърд Розен (Clifford Rosen), директор на Центъра за клинични изследвания и който не е участвал в изследването. "Но, ако това е по-глобален маркер на здравето или дълголетието, както подсказва тази публикация, това озбачава промяна на парадигмата. Това е нещо много по-различно и вълнуващо".

Предпочитам Vitamin B.