Загадъчен космически обект падна в Калифорния

НаукаOFFNews Последна промяна на 22 октомври 2018 в 00:03 7487 0

Калифорнийските жители бяха удивени от гледката на огнена топка космически боклук, който пресече небето и се приземи в близкото ранчо миналата седмица. Видеоклиповете на странното явление бързо се разпространиха по социалните медии - мнозина се питаха чии са останките и откъде идват, съобщава Fox News.

Фермер от Централна Калифорния откри странен метален предмет в ореховата си овощна градина на 13 октомври и предупреди местните власти.

Откъде падна боклукът?

Детективите от офиса на окръжната полиция проследиха няколко причини, включително възможността обектът да е свързан с ракетата на SpaceX Falcon 9, която бе изстреляна от военновъздушната база "Ванденберг" няколко дни преди това. SpaceX отрече, че останките да имат нещо общо със старта.

"Аз съм абсолютно сигурен, че не е от нас, резервоарите са твърде къси, изглежда като различен материал и също така изглежда, че преминал през орбитално навлизане", заяви пред Fox 26 вицепрезидент на SpaceX.

Европейската космическа агенция също заяви пред новинарската станция, че обектът не е от нито един от нейните стартове от базата на военновъздушните сили на Ванденберг, тъй като тя изпраща обектите си над океана, за да предотврати падането на отломки в населени места.

След почти седмица на издирване официалните представители получиха отговор.

Офисът на Шерифската окръжна служба  идентифицира космическите отпадъци около седмица след като паднаха в калифорнийско ранчо. Kings County Sheriff's Office

Старото съзвездие Iridium

Експертите от военновъздушната база "Ванденберг" съобщиха, че обгореното  метално парче вероятно е резервоар за гориво от комуникационния спътник Iridium. По-конкретно, това е от Iridium 70, който според сайта, проследяващ сателитите, n2yo.com е падна от орбитата си три дни по-рано, на 10 октомври, уточнява LiveScience.

Информацията е потвърдена от служители на комуникационната компания, че обектът е бил от един от техните спътници, изстрелян в космоса в края на 90-те и бавно отново навлязъл в атмосферата на Земята.

"Целта на този резервоар бе да съхранява горивото, използвано за промяна на орбитата на спътника в космоса", заявиха от офиса на полицейската служба за Fox News.

Iridium 70 е част от съзвездие комуникационни спътници, стартирани за първи път в края на 90-те години. Те са изстреляни с ракетата Delta 7920-10C в космоса на 17 май 1998 г., заедно с Iridium 72, 73, 74 и 75. (Съвпадение на мястото за изстрелване е военновъздушната база Вандерберг.) От тези спътници, само Iridium 73 все още е в орбита, според информация на Astronautix.com.

Iridium 70 остана на ниска земна орбита в продължение на 20 години, 4 месеца и 23 дни и през целия си експлоатационен живот поддържаше сателитни телефонни обаждания в глобалната мрежа на Iridium. Според KGET това е първото парче, отломка от спътник Iridium след повторното му навлизане в атмосферата. Вероятността е много малка орбитален обект да остави значителни отломки на земята, да не говорим такива, по които би могъл да бъде разпознат.

Ако обаче по някакво невероятно космическо съвпадение откриете парче от космически апарат, ето някои съвети за най-добрите начини на действие, които посочва Live Science.

Илюстрацията на художник на китайската космическа Tiangong-1, която падна на Земята пред тази пролет. Кредит: CMSA

Ако намерите космически боклук, не го докосвайте

"Има две причини, поради които не трябва да се доближавате и да докосвате парчета от космическите боклуци", разказва Робърт Пърлман (Robert Pearlman), редактор на collectSPACE.com. "Като начало, това е рискът за здравето."

Вероятно, обяснява Пърлман, космическата станция носи много опасни материали, които не са безопасни при контакт с хора, включително резервоари с токсично гориво. "Освен това, тъй като апаратът ще бъде разкъсан при навлизането в атмосферата, каквото оцелее до земята, може да има много остри ръбове", добавя Пърлман. „ Не е нещо, което бихте искали децата ви да докоснат”.

Ако си запазите парче, отивате в затвора

Втората причина да не се втурнете и да си вземете парче от Tiangong-1 е една правна неприятност, заради която могат да ви приберат.

"Според Договора за използването на космическото пространство от 1967 г. космическият кораб е юридически собственост на страната, докато не заяви, че не е нейна собственост", пояснява Пърлман. "Няма значение къде се е приземил - независимо дали е в океана и потъва до дъното му или на собствената си земя или в друга държава - принадлежи на страната, от която произхожда".

Част от тази правна рамка е за ваша защита, коментира Пърлман. Това прави Китай юридически отговорен за всякакви щети на лице или собственост, които неговата неконтролируема космическа станция може да причини. (Отново, такива щети няма да се случат.)

Това също означава обаче, че ако си запазите парче от Tiangong-1 е равносилно на кражба на държавна собственост. Вярвате или не, хората са отивали ​​в затвора за това.

"След експлозията на Чалънджър (Challenger) през 1986 г. имаше един джентълмен от Бреговата охрана, който си задържа парче от отломките 25 години", разказва Пърлман. "Той бе готвачът на борда на кораба, работещ по разследването”. Докато другите моряци помагаха да се съберат и върнат парчетата, той решил да използва кофа, за да извади плочка, плаваща във водата и да я запази за себе си. 25 години по-късно я предлага в eBay като "най-добрия подарък за Коледа". "

Когато НАСА разбира, мъжът е арестуван. Признат е за виновен за кражба на държавна собственост и е осъден на две години пробация. Той се отървава леко, защото би могъл да получи глоба от 10 000 долара, 10 години затвор или комбинация от двете.