Заснеха първия "образ" на мрежа тъмна материя, свързваща галактики

Наука ОFFNews Последна промяна на 14 април 2017 в 11:02 8032 0

Кредит S. Epps & M. Hudson / University of Waterloo

Тъмна материя свързва двете галактики

Изследователи от Университета на Ватерло за първи път получиха детайлно изображение на тъмно материя, ​​която свързва две галактики, съобщава Phys.org.

Учените публикуваха работата си в Monthly Notices of the Royal Astronomical Society .

Полученото изображение потвърждава предположението, че всички галактики във Вселената се намират в "космическа паяжина", състояща се от "нишки" тъмна материя, която досега остава ненаблюдаема.

Тъмната материя, загадъчна субстанция, от която се състои около 25 процента от Вселената, не излъчва, не абсорбира или отразява светлината, което я прави до голяма степен неоткриваема, освен чрез гравитацията.

Изследователите използват техника, наречена слаби гравитационни лещи, ефект, който изкривява леко образите на далечни галактики под влиянието на невидима маса на планета, черна дупка или както в този случай, тъмна материя. Ефектът е измерен в изображения от изследване, продължило няколко години с телескопa Canada-France-Hawaii Telescope.

Изследователите обединяват 23 хиляди изображения от гравитационна леща на двойка галактики, които се намират на разстояние от 4,5 милиарда светлинни години от Земята, за да създадат сложно композитно изображение или карта, която показва наличието на тъмна материя между двете галактики. Резултатите показват, че мостът от нишки тъмна материя е най-плътен между системите с по-малко от 40 милиона светлинни години една от друга​.

"С помощта на тази техника ние не само можем да видим, че съществуват нишки тъмна материя във Вселената, но и можем да видим​ до каква степен тези нишки свързват галактиките​ заедно", заяви Сет Епс (Seth Epps), съавтор на проучването.