12 ноември 2019
  •  Говорят медиците

Заснеха светлините на вулканите на спътника на Юпитер Йо

Снимките са направени с помощта на сондата Juno

| ПОСЛЕДНА ПРОМЯНА 04 януари 2019 в 12:3514030
Преди да влезе в затъмнение, JunoCam направи три снимки на Йо, като и трите показаха вулканична струя, светеща отвъд терминатора. Изображението, показано тук, реконструирано от червени, сини и зелени филтърни изображения, е получено в 12:20 (UTC) на 21 декември 2018 г. Космическият кораб Juno е бил на около 300 000 км от Йо. Снимка: NASA

Сондата Juno, която изучава системата на Юпитер, изпрати нови изображения. Снимките показват светлините на вулканите на Йо, най-вулканично активният обект в Слънчевата система, съобщава сайтът на Югозападния изследователски институт (SwRI).

Новите изображения на вулканичен шлейф на луната на Юпитер Йо са направени по време на 17-ото близко прелитане на мисията Juno около газовия гигант.

На 21 декември, по време на зимното слънцестоене, четири от камерите на Juno  заснемат образите на Йовианската луна Йо. Те проследяват полярните региони на Йо повече от час, като откриват и доказателства за активно изригване.

Изследователите на мисията сглобиха тази снимка на луната на Юпитер Йо от камерата на Juno SRU (Stellar Reference Unit ) малко след като Йо е затъмнена от Юпитер в 12:40:29 (UTC) на 21 декември, 2018 г. Йо е меко осветена от лунната светлина от друг спътник на Юпитер, Европа. Вижда се блясъка на активността от няколко вулкана на Йо, оградено в кръг на изображението.

Изображението на Jovian Infrared Auroral Mapper (JIRAM) е получено в 12:30 (UTC) на 21 декември 2018 г. Инструментът показва много високи температури на мястото на вулканично изригване на Йо. Това наблюдение е направено по същото време като другите изображения от JunoCam и SRU.

Juno стартира на 5 август 2011 г. от Кейп Канаверал, Флорида (САЩ), като част от програмата New Frontiers. Преди Juno на орбита около Юпитер работеше сондата Galileo, но Juno е първият в историята, който прелита над полюсите на планетата.

Корабът пристигна на орбита около Юпитер на 4 юли 2016 г. Той ще остане в орбита около газовия гигант още няколко години и ще изпраща още нови научни данни. След като приключи работата си, сондата ще бъде унищожена в плътната атмосфера на Юпитер.