Маркетингът на хранителните продукти, често залага на вкорененото ни желание да ядем донасита без последствия за здравето ни. Сайтът RealClearScience показва няколко измамни рекламни тактики като представя този списък на най-неточните и направо лъжливи фрази в етикетите на храните:
1. "Напълно натурално". Според Consumer Reports , 59% от потребителите търсят "натурално" на етикета на храните, но повечето не знаят какво означава това. Това не е изненадващо, тъй като това е по същество безсмислица, защото според науката, "неестествени" (ненатурални) неща просто не съществуват.
2. "Органик". За повечето потребители, "органичен" означава, че даден продукт е по-добър за околната среда, по-безопасен, по-добър на вкус, по-хранителен и произведен без пестициди. Нито едно от тези описания не са верни. Тези заблуди са умишлено насърчавани от органичната хранителна промишленост и нейните защитници, въпреки липсата на научни доказателства, които да ги подкрепят.
3. Без добавена захар. Всяка бутилка "натурален сок" гордо твърди "Без добавена захар". Въпреки, че може да е технически вярно, фразата все се пак прикрива факта, че самият сок вече съдържа големи количества захар, колкото подобна по размер безалкохолна напитка. Тази захар в кутиите сокове е фруктоза и не е толкова лошо да се консумира, но в реален, истински плод, който съдържа фибри, които противодействат на отрицателните метаболитни ефекти на захарта. Но в кутиите "натурален сок", тези фибри липсват.
4. Хипоалергенен. Голяма група шампоани, лосиони и сапуни твърдят, че са "хипоалергенни", което уж означава, че е малко вероятно да предизвикат някаква алергична реакция. Но, според Администрацията по храните и лекарствата на САЩ, терминът буквално означава "каквото дадена фирма иска той да означава". Очевидно, това е едно обикновено "нищо". Както Chemical and Engineering News съобщава, когато изследователите анализирали 187 продукти за лична хигиена за бебета през миналата година, те са установили, че 89% от продуктите съдържат химикали, които са известни причинители на кожни обриви, а 11% съдържали пет или повече известни алергени.
5. Без химикали. За търговците, "без химикали" показва, че даден продукт е без синтетични съединения. За химиците терминът е комичен - всичко се състои от химикали. Тази фраза (без химикали) показва вековният ирационален страх на хората от "химикалите". Само защото химикалът е изкуствено създаден в лаборатория не означава, че е нездравословен. Само защото химикалът се среща в природата не означава, че е полезен. В края на краищата, арсеновите съединения не никак полезни в повишени дози, а са съвсем "натурални".
6. Без ГМО. Голяма група продукти с гордост показват липсата на генетично модифицирани организми като почетен знак, което трябва да означава, че ГМО са нещо лошо. Това е избор на самата компания, но, в същото време, няма нищо лошо в един ГМО продукт. ГМО са напълно безопасни за консумация от човека. Нещо повече, ГМО значително повишават добивите и печалбите на селскостопанските производители, като същевременно се намалява използването на пестициди. Не трябва невежо да демонизираме тази полезна научна технология.
7. "Повишава имунната система". Въпреки че твърдението идва в най-различни форми, всички те предполагат едно и също нещо: че продуктът ще помогне за предотвратяване на болестта. Такива фрази са измамливо привлекателни. Докато една здравословна диета със сигурност укрепва имунната система, нито една храна не е известно досега да е предотвратила настинка или грип. Според Center for Science in the Public Interest, "подобни твърдения ... представляват недопустими здравни претенции, които не са получили разрешение от Администрацията по храните и лекарствата да се пуснат на пазара."
8. Без rBST. rBST е съкращение на рекомбинантен говежди соматотропин, синтетична форма на хормон, естествено срещащ се в кравите. От 1993 г. той е бил инжектиран в млечни крави за увеличаване на млеконадоя. През последните десет години, употребата му е станала спорна поради опасения, че съединението ще окаже неблагоприятно влияние върху човешкото здраве чрез млякото, което се пие. Изследвания на Администрацията по храните и лекарствата са показали, че това не е така. Точно както етикета "Без ГМО", ефективността на етикет "Без rBST" се храни от страховете на хората.