24 януари 2022

Роза-киборг: Нов полимер превръща клетките на живо растение в електрически вериги и транзистори

| ПОСЛЕДНА ПРОМЯНА 23 ноември 2015 в 11:50 60610

Електронни микросхеми в жива роза - с този уникален проект шведски учени се надяват да използват възможностите на растенията за създаване на сензори от нов тип, "зелени" антени и директно получаване на електричество от фотосинтезата.

Учени от Университета в Линкопинг (Linköping University) са успели да произведат с помощта на уникална технология електронни схеми вътре в растение.

Изследователите изобретили полимера PEDOT-S, който се просмуква в съдовата система на растението както водата. Попадайки вътре в розата, полимерът образува "проводник" в проводящата тъкан на растението и по него може да се пуска ток, без да се блокира достъпа на вода и хранителни вещества в организма.

По принцип, това е опит да се превърне растение в биологичен компютърен чип.

Статията е публикувана в списание Science Advances.

Тази технология открива невероятни перспективи: дистанционно "подслушване" на селскостопански растения, живи сензори, директен прием на електроенергия, произвеждана по време на фотосинтезата, без да се вреди на самите растения, разнообразие от медицински изделия за диагностика и лечение на заболявания и много други.

"Вече можем да говорим растения-киборги  - сега можем да поставяме различни сензори и устройства вътре в растенията и да използваме енергията, която се произвежда с помощта на хлорофила, за отглеждане на нови зелени антени или други материали. Всичко се случва от само себе си, а ние ще използваме "високотехнологичните" вътрешни компоненти на растенията за нашите собствени нужди", - коментира Магнус Бергрен (Magnus Berggren) от университета в Линкопинг.

По време на експериментите Бергрен и екипа му електрическите вериги, които създали в съдовете на растението били с дължина 10 см. Те също така моделирали функциите на транзисторите в тези схеми.