11 декември 2019
  •  Говорят медиците

Защо някои птици снасят сини яйца

| ПОСЛЕДНА ПРОМЯНА 31 май 2016 в 15:18118360
Яйца на Ploceus cucullatus. Снимка: lansingwbu.blogspot.com

Бледосините яйца се забелязват лесно на фона на зелената трева или кафявото на земята и камъните. Но докато по-голямата част от птиците снасят яйца със защитен цвят, някои от тях упорито снасят сини.

Учените представят две хипотези ("Пигментът като чадър" и "Ефектът на тъмния автомобил") за тази загадка, но така или иначе това е резултат на сложен баланс на предимствата и недостатъците на синия цвят.

Хипотезите са описани в статия, публикувана от Дейвид Лахти (David Lahti), професор на Университета на Ню Йорк и колегите му в списание The American Naturalist.

Снасянето на такива яйца е опасно изпитание за самите майки. Някои птици трябва да синтезират синия пигмент биливердин на основата на собствените си молекули на хемоглобин, отслабвайки кръвта си. Те разрушават собствената си антиоксидантна защита, разказва онлайн изданието Nature.

Според учените, слънчевата радиация носи две потенциални опасности за птичите яйца и ембрионите в тях: черупките поглъщат инфрачервените лъчи и могат да се прегреят, а ултравиолетовите лъчи могат да увредят ембрионите. Авторите предполагат, че синият цвят, с всичките му недостатъци, позволява на птиците да се справят ефективно с тези два проблема.

Според хипотезата "Пигментът като чадър" синьото не позволява на ултравиолетовите лъчи да достигнат ембриона, а заради "Ефектът на тъмния автомобил" поглъща достатъчно топлина, за да нагрява само в известни франици съдържанието на яйцето.

Учените провеждат експеримент с птиците голям тъкач (Ploceus cucullatus), носещи синкави яйца с различна интензивност на цвета.

Изследователите поставят яйцата в инкубатор с строго контролирани условия на осветеност. Експериментът показва, че и двете хипотези са в сила. По-слабата пигментация не може ефективно да забави ултравиолетовата светлина, но по-добре решава проблема с прегряването. Така че синият цвят е в резултат на сложен компромис.

Още от : Въпроси