Земеделието може да е възникнало на няколко места

В Плодородния полумесец са живели две различни групи от хора, които са овладели селското стопанство

Катя Димитрова Последна промяна на 20 юли 2016 в 13:00 5194 0

Кредит swarajyamag.com

Кои са били примитивните гении, които първи са преминали от лов и събирателство към земеделие и животновъдство в онази епоха, наречена неолитна революция? Международен екип от учени, начело с палеонтолози от Университета „Йоханес Гутенберг“ в Майнц, дешифрира генома на ранните неолитни хора, които са живели в планина Загрос в Иран. Оказва се, че те са генетично много различни от първите фермери, които мигрират от Анадола към Европа. Резултатите от тяхното изследване са публикувани в сп. Science.

Това откритие е изключително важно, тъй като учените отдавна се интересуват от произхода на земеделието. Известно време по този въпрос са водени спорове между поддръжници на появата на единен център на земеделието и тези, които защитават възможността, че тази велика революция може да се е случила едновременно в различни части на планетата.

Към днешна дата, по-голямата част от учените се придържат към първата теория, като археологически данни ясно показват, че първите фермери са живели преди около 10 000 години в така наречения "Плодородния полумесец" - територията, която обхваща настоящата Анадола, Иран, Ирак и Сирия. Преди около 8000 години земеделските производители са мигрирали към Югоизточна Европа и тук също започва да се развива селско стопанство.

Тази версия напълно потвърждава предишни изследвания на палеонтолози от Майнц, като показва връзката на древните жители на Северна Гърция и Западна Турция с древните европейци. Може дори да се проследи пътя на движението им - през Балканите и по протежението на Средиземно море.

След като е проучен геномът на древните жители на Загрос, за изненада на учените се оказва, че те са генетично много по-различни от неолитното население в Европа, но очевидно близо до народа на Афганистан, Пакистан и особено на зороастрийската общност на Иран.

Очевидно тази група се е отделила от хората, които по-късно заминават за Европа преди около 50 000 години, скоро след преместването от Африка.

Така се оказва, че в Плодородния полумесец са живели две различни групи от хора, които са овладели земеделието. Логиката обаче повдига въпроса дали е възможно такова странно съвпадение. Йоахим Бургър (Joachim Burger), един от участниците в проучването, казва, че най-вероятно древните фермери е трябвало да комуникират едни с други. Генетично те са напълно различни, но развитието на земеделието е твърде сложен процес, така че той изведнъж се озова възпроизведен в две различни общности, коментира ученият, цитиран от Scientific Russia.

Както подчертава той, за това е необходимо да се изградят къщи, да се изсекат гори, за да засадят някои растения, както и площта да бъде полята обилно с вода. В допълнение, необходимо е да се опитомят животни. Това е продължителен процес, който отнема няколко хиляди години.