Учени от Университета на Уисконсин-Медисън, под ръководството на професор Цудонг Ванг (Xudong Wang) и колектив от Китай са разработили наногенератор, който може да получава енергия от триенето на гумите му в земята.
Статия за изобретението е публикувана в списание Nano Energy, а за него подробно разказва сайта Science News.
Наногенераторът работи, използвайки трибоелектричния ефект, т.е. на създаването на електрически заряд чрез триене един с друг на две различни по състав и структурата тела. Той е идентичен с този, който причинява статичното електричество. Към повърхността на гумата е прикрепен електрод. При всяко завъртане на колелото, когато е в контакт със земята, от триенето между гумите и земята възниква електрически заряд, който се улавя от наногенератора.
"Триенето между колелата и земята "изяжда" около 10% от горивото на превозните средства," - коментира проф. Уанг. - "Тази енергия не отива никъде. Ако можем да използваме тази енергия, това ще ни позволи да намалим значително разхода на гориво".
С такива наногенератори може да се захранват автомобилните фарове. Представяйки изобретението сипред публиката Ванх и неговият аспирант Янчао Мао (Yanchao Мао), са инсталирали своя наногенератор на играчка кола, на която той захранва светодиодна лампичка. Когато колата се движи, тя мига.
Коментари
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!
30.06 2015 в 18:58
Ама в живота няма кръгове ами има сложното по форма и еластично колело. Отделно че пътят не е точно равнина. Имаш загуби от еластичен хистерезис, загуби от това че протекторът не е цилиндричен ами издут и средните части се въртят на по-голям радиус от крайните и още и още и още. Абе загуби да искаш. И да, гумите се наелектризират от триенето и ефектът е особено неприятен като пътуваш в сухо и хладно време и слезеш от колата. Автомобилите които пренасят запалими и взривоопасни товари имат специални средства за борба с това електричество защото е малко ама големи бели може да направи.
Китаецът просто е сложил диодче на антистатика. Остава да докаже две неща: първо че така може да събере повече енергия отколкото ще спести ако просто не носи тая инсталация с колата и второ че работата на самата инсталация не увеличава триенето. Има нишан и двата отговора да са неприятни.
30.06 2015 в 17:14
Известно е, че в допирната точка на гумата със земята, скоростта на точката от гумата е нула спрямо земята.
Тоест - там "работа" не се върши. От къде ... електричество?
Може би от радиална сила - деформация - да си сложат пиезокристали и ... ток ще има ... в повече от "нано...", ако изобретят да си го събират.
Последни коментари