Рим отдавна се бори с криза с битовите отпадъци, а Австрия има свободни мощности в завод за производство на енергия от отпадъци край Виена. Това е достатъчно, за да бъде сключена сделка.
Италианците плащат на австрийската компания EVN да преработи 70 000 тона боклуци, натрупани през тази година от домакинствата на Рим. Боклуците се транспортират с влакове през Северна Италия, минават през Алпите и накрая пристигат в завода за изгаряне на битови отпадъци на EVN в Цвентендорф на брега на Дунава.
На седмица натам заминават до три влака. Всеки от тях превозва херметически контейнери, натоварени с около 700 тона боклуци. Те биват изгаряни и преработени в горещ дим, който от своя страна генерира пара. Парата бива доставена до съседната електроцентрала, където бива преработена в електричество, захранващо 170 000 къщи в провинция Долна Австрия.
Снимка: ВВС
Може и да звучи безумно да се пренасят боклуци на над 1 000 км разстояние преди да бъдат преработени, но това е част от усилията на Европейския съюз да накара големите градове да намаляват количеството битови отпадъци, които изхвърля на сметищата.
"Това не е лудост", настоява Герно Алфонс (Gernot Alfons), председател на завода за преработка на отпадъци. Според него, това е природосъобразно решение и влаковете с боклучии са разковничето. "Другата алтернатива е да се изхвърлят на сметищата, което създава значителни емисии на метан, които способстват за емисиите на въглероден диоксид. Много по ефикасно е да се транспортират отпадъците до завода", отбелязва той.
Снимка: ВВС
Дори в елитен квартал като Прати, край Ватикана, не е трудно да се види, че градът изпитва силен проблем с отпадъците. Преливащите улични кофи са обичайна гледка. И много римляни са бесни на градската управа и правителството. "Това е обида за красивия ни град. Като красива жена, която бива отново и отново наранявана", споделя Клаудия Граси (Claudia Grassi), жител на града, пред BBC News.
Антонио Ла Спина (Antonio La Spina), професор по социология и обществена политика в римския LUISS University, коментира, че градът произвежда повече отпадъци, с отколкото може да се справи. "Единият фактор е значителното количество отпадъци, генерирани на глава от населението в Рим. Другият е, че делът на разделното сметосъбиране нараства. Принципно това е хубаво нещо, но не и ако властите не са готови да се справят с него, а те не са. Друг проблем е фактът, че сметищата са пълни - а някои вече са екологични проблеми и трябва да бъдат затворени", обявява ученият.
Сметищата около Рим са до такава степен пълни, че властите трябва да търсят решение на проблема не само отвъд общината, но и извън Италия. Проблемът обаче не е само в липсата на пространство. Проблемът е и политически.
Снимка: ВВС
Обработването на отпадъците и другите обществени услуги в Рим се затрудняват от лошо управление. През 2014 г. разследване, станало известно като Mafia Capitale, разкрива корупция и нагласени търгове за обществени поръчки в сферата на услугите, включително сметосъбирането.
Кметът на Рим Вирджиниа Раги (Virginia Raggi), от популисткото Движение "Пет звезди", дойде на власт миналата година с обещание за почистване на улиците на града. Но почти веднага попадна сред неприятности.
Човекът, който назначи за шеф на боклука - Паола Мураро (Paola Muraro), трябваше да подаде оставка след като стана ясно, че е разследвана в подозрение за нередности по време на 12-годишния й служба като консултант на римската Агенция по сметосъбиране (АМА). Мураро отрича обвиненията, но кметът Раги попадна под натиск.
По време на изборната си кампания Раги обеща заедно с намаляване на градските дългове да се намалят и отпадъците по улиците, като за целта ще се промени начина на сметосъбиране и рециклиране и ще се въведат по-строги мерки за замърсяване. Плановете й са да включи и затворници, които да почистват боклуците.
Коментари
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!
Няма коментари към тази новина !
Последни коментари