Дали е по-добре ли да се къпем сутрин или вечер? Какво мисли науката

Габриела Зафирова Последна промяна на 17 юни 2024 в 13:57 4302 0

Баня

Кредит Getty Images

Кога е по-добре да се къпем?

Ежедневният душ е нещо много по-противоречиво, отколкото може би си мислите. Дали се къпем твърде дълго или твърде кратко? Дали водата е твърде гореща или твърде студена? Това са все въпроси, които бихме могли да си зададем.

Но по някаква причина въпросът, който наистина обърква хората, е кога да се къпят. Тези, които обичат сутрешния душ, вероятно не могат да си представите да чакат до вечерта, за да влязат в банята. Тези пък, които обичайно се къпят вечер, вероятно не си представят да си легнат, покрити с мръсотията и праха от изминалия ден.

В крайна сметка, кой е прав? По-добре ли е да започнем деня под душа или да го завършим с баня? Взирайки се по-дълбоко в науката - отговорът може да ни изненада, пипе сайтът за популярна наука IFLScience.

Предимствата на сутрешния душ

Според проучване на Sleep Foundation от 2022 г. 42 процента от възрастните в САЩ започват деня си с вана или душ. Това е доста повече от 25-те процента, които се къпят точно преди лягане, и малко повече от 38-те процента, които споделят, че са се къпали по някое време вечерта.

„Къпя се сутрин, за да се събудя истински и за да се почувствам жизнен“, коментира дерматологът от клиниката в Кливланд Алок Вий. Той споделя още: „Просто не се чувствам като себе си, ако не започна деня на чисто, с току-що измито лице и тяло. ”

Разбира се, има и биологични причини, които стоят зад тази сутрешна рутина. Тялото ни реагира на определени знаци, за да регулира циркадния (биологичния) ритъм. Именно по този начин сутрешният душ може да послужи като сигнал, че е време да станем от леглото и да започнем деня си. Ефектът може да бъде още по-силен, ако изберем по-хладен душ, а не горещ. Това е така, защото по-студената вода може да задейства тялото ни да освободи невротрансмитерите като серотонин, кортизол, допамин и норепинефрин, които играят решаваща роля в регулирането на емоциите и намаляването на нивата на стрес през деня.

Нещо повече, ежедневният сутрешен душ – с всякаква продължителност и температура, стига да завърши с до 90 секунди студена вода – доказано намалява броя на боледуването на човек с близо една трета от дните, а заедно с това подобрява качеството на живот и енергийните нива. И макар че прекарването на минута или две под студената струя като първо действие сутрин не звучи толкова забавно, то очевидно си заслужава, тъй като „въпреки че по-голямата част от хората съобщават за различна степен на дискомфорт по време на излагането на студ, е факт, че 91 процента от хората, които го правят, споделят, че у тях се изражда силна воля да продължат подобна рутина, защото отчитат положителния ефект върху здравето и работата им, пише IFLScience.

Разбира се, има и друг фактор. За много хора сутрешният душ означава не задаване на биологичен ритъм, а чувство за чистота.

„Хората са склонни да се потят през нощта“, казва Гари Голдънбърг, дерматолог в Ню Йорк и университетски преподавател, пред New York Times през 2017 г. „Затова, когато се събудим сутрин, е възможно да имаме много пот и бактерии, които просто стоят там върху кожата ни."

Според него „има толкова много причини да се къпем сутрин“.

Предимствата на душа преди лягане

Въпреки че е по-малко популярен от сутрешния, вечерният душ има немалко предимства. Не на последно място сред тях е усещането за премахването на различните масла, замърсители и основната мръсотия, натрупана върху кожата ни през целия ден.

„Душът помага да се отмият всички песъчинки, мръсотията, токсините от околната среда, както и замърсителите, които могат да повлияят негативно на кожата ви“, казва д-р Вий.

Това е особено вярно, ако тренираме след работа или прекарваме деня си във физическо натоварване. „След това е очевидно, че ще искаме да се изкъпем, преди да си легнем“, казва Голдънберг, „защото имаме много пот, бактериите могат да причинят акне, а и освен това всичко мирише гадно.“

Освен това – може би е изненадващо, но вечерният душ всъщност може да бъде много полезен за качеството на съня ни. Това отчасти се дължи на същата причина като при ранните душове. Той действа на биологичния ритъм, като сигнализира на телата ни да започнат да се отпускат от натоварения ден, което всъщност е една от причините родителите ни да са настоявали да се къпем преди лягане, когато сме били малки.

Но физиологията е дори по-дълбока и от това. „Тялото естествено се охлажда с наближаването на времето за лягане, в синхрон с циркадния ритъм“, казва клиничният психолог и експерт по съня Джанет К. Кенеди пред Times. „Душът изкуствено повишава отново температурата и позволява по-бързото охлаждане, което само по себе си ускорява заспиването.“

„Не бива да го правите много по-рано, преди наистина да си легнете, пояснява тя. - Около 90 минути преди сън е отлично време да си вземете душ“. Това се потвърждава и от други изследвания: един систематичен преглед на ползите от топлите бани установява, че измиването за около десет минути, час или два преди лягане е свързано с подобрението в качеството и ефективността на съня, както и със значително по-бързата почивка.

С други думи, ако страдате от безсъние, опитайте с топла вана или душ преди лягане.

„Вечерният душ може да бъде релаксираща част от рутината преди лягане“, каза Майкъл Гранднър, директор на програмата за изследване на съня и здравето в Университета на Аризона, пред списание Time през 2017 г.

Какво да правим в крайна сметка?

Ако вземането на душ сутрин или вечер имаше толкова голяма разлика, нямаше да имаме нужда да се чудим кое е по-добро. Истината е, че това няма чак толкова голямо значение.

Разбира се, може да има конкретни причини, които да наклонят предпочитанията ни: ако например трябва да си измиете косата и не можете да я изсушите поне час преди да си легнете, тогава може би трябва да предпочетете сутрешен душ, тъй като спането с мокра коса наистина не е добро за здравето.

„Няма отговор дали е по-добре да се къпете вечер или сутрин, стига да използвате нежни почистващи препарати, овлажнители и продукти според рецептата, по която са изписани“, добавя д-р Вий, като казва, че е факт, че повечето от нас имат по-малко време за този вид рутина сутринта, отколкото вечерта.

Виж още за:
Най-важното
Всички новини
За писането на коментар е необходима регистрация.
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!

Няма коментари към тази новина !