Феноменът СТИВ може и да не е полярно сияние, но има таен сутрешен близнак

Ваня Милева Последна промяна на 07 юни 2024 в 00:00 1178 0

Лилава дъга в нощното небе преди зазоряване

Кредит Ramfjordmoen Research Station

Изглежда като STEVE и полярно сияние, но се пояевява преди зазоряване и лилавата дъга е към полюса на полярната активност.

Нов небесен феномен бе открит наскоро благодарение на един фотограф и безценните данни от спътниците Swarm на Европейската космическа агенция. Това откритие предполага, че STEVE или просто "Стив", загадъчна лилава лента от светлина в нощното небе, може да има непознат досега близнак.

През няколко години учените откриха, че слънчевата активност освен цветните завеси на полярните сияния предизвиква и други видове явления високо в атмосферата. Те обикновено се появяват във връзка с полярните сияния и лесно могат да бъдат объркани с тях, но имат различен механизъм.

Такъв е финият поток от лилава светлина, феномен, първоначално наречен "Стив" (на името на неясно същество от детски анимационен филм), сега преименуван Strong Thermal Emission Velocity Enhancement (STEVE).

поток от лилава светлина, феномен, първоначално наречен СтивСТИВ. И тъй като учените обичат подобни заигравки, те запазват името STEVE като акроним, който означава "Силно повишаване на скоростта на топлинните емисии" (Strong Thermal Emission Velocity Enhancement). Кредит: Krista Trinder/NASA Goddard Flight Centre

Според атмосферните физици STEVE би трябвало да се появя само преди полунощ, нещо, което съвпада във всички наблюдения.

Но ето че се появява и негов огледален образ между полунощ и зазоряване, което едва сега бе открито в пренебрегната преди това снимка от 2021 г., направена с помощта на сателитите Swarm на Европейската космическа агенция.

Откритието е направено от Сота Наньо (Sota Nanjo), докторант в Университета по електрокомуникации, Токио, Япония, заедно с екип от учени от цял свят и базирания в Тромсьо фотограф Габриел Арне Хофстра.

Екипът е създал приложение, което събира изображения на нощните танци на полярното сияние над норвежката Арктика от цифровата камера за цялото небе в изследователската станция Рамфьордмоен.

Техните съвместни усилия хвърлят нова светлина върху загадъчния Стив и неговия потенциален събрат.

Какво знаем за "Стив"

STEVE е бързо движещ се поток от изключително горещи газове, който се движи на запад по здрач, създавайки зашеметяващо изображение на лилава светлина в небето. Това, което отличава STEVE от традиционното полярно сияние, е отличителният лилав оттенък и мимолетната природа. За разлика от северното сияние, което обикновено показва нюанси на зелено, синьо и червено и може да продължи с часове, появата на Стив е кратка и се характеризира с поразителния си лилав цвят.

Бързо движещ се поток от горещи газове

Докато учените се опитваха да разберат природата на Стив, тройката спътници на EКA за наблюдение на магнитното поле Swarm изиграват решаваща роля.

Илюстрация на сателитите Swarm на EКA. Илюстрация на сателитите Swarm на EКAКредит: ESA

Тези сателити, стратегически разположени в орбитата на Земята, предоставят ценни данни, които помагат на изследователите да разкрият истинската идентичност на този неуловим феномен.

Чрез анализа на сателитните данни на Swarm учените откриват, че STEVE се причинява от потоци горещ газ, наречен суб-аврорален йонен дрейф (SAID - sub-auroral ion drift). Те се движат на запад вечер към току-що залязлото слънце.

След полунощ движението на газа се обръща, насочвайки се на изток по посока на бъдещия изгрев и се нарича сутрешен аврорален поляризиран поток (DAPS - dawnside auroral polarization stream).

Търсене на сутрешния близнак на STEVE

Въпреки че появата на Стив на здрач е добре документирана, изследователите са заинтригувани от възможността подобно явление да се случи на зазоряване.

Тъй като след полунощ има еквивалентен източен поток от горещи газове, учените предположиха съществуването на близнак на STEVE от страната на зората.

Докато преглежда архивите с данни, Габриел Арне Хофстра се натъкна на нещо странно в изображение от 28 декември 2021 г. Това е феномен, подобен на Стив, но с ясни разлики.

Първите признаци на сутрешния STEVE са се появили час и половина след полунощ местно време и са продължили около 30 минути.Първите признаци на сутрешния STEVE са се появили час и половина след полунощ местно време и са продължили около 30 минути. Кредит: Ramfjordmoen Research Station

"За мен това доказва, че ние, гражданите, можем да допринесем за разбирането на света, в който живеем, като си сътрудничим с учените", каза Хофстра, изразявайки вълнението си.

Данни за близнак на Стив срещу полярно сияние

Новооткритата дъга с дължина 1000 км се появява след полунощ от страната на изгрева и е към полюса на видимото зелено сияние.

Въпреки че нито един от сателитите Swarm на EКA не прелита директно през дъгата в точното време и място, наблюдавани в изображението на цялото небе, два от инструментите за електрическо поле на сателитите успяват да измерят условията в лилавата област преди, по време и след събитието.

Данните разкриват отличителните белези на йонен поток на изток в лилаво.

Swarm измерва проекцията на Стив на изображението на лентата ден-нощ и изображението на цялото небе до 100 км надморска височина. Кредит: ESA

Тъй като навлизаме в период на повишена слънчева активност , можем да очакваме да станем свидетели на необикновени небесни явления.

"Ако имаме повече "очи в небето", можем да помогнем за разкриването на неговите мистерии. Наистина се надявам, че неотдавнашната голяма геомагнитна буря и зрелищните небеса са насърчили повече хора да се интересуват от космическата физика и да допринесат за нашето научно разбиране за нашия свят", коментира Хофстра.

Справка: Nanjo, S., Hofstra, G.A., Shiokawa, K. et al. Post-midnight purple arc and patches appeared on the high latitude part of the auroral oval: Dawnside counterpart of STEVE?. Earth Planets Space 76, 55 (2024). https://doi.org/10.1186/s40623-024-01995-9