Геолози откриват доказателства за двойно масово измиране преди 260 милиона години

Ваня Милева Последна промяна на 11 април 2023 в 00:01 3381 0

Кредит Margaret Weiner/UC Marketing + Brand

Международен екип изследователи открива доказателства, че масовото измиране преди 260 милиона години всъщност е било две събития, разделени от 3 милиона години. Учените твърдят, че и двете вероятно са били причинени от вулканични изригвания.

Дълго преди да се появят динозаврите, на Земята са господствали животни, които в много отношения са били още по-невероятни.

Хищници като Титанофон (Titanophoneus), или "титаничен убиец", са преследвали огромни бронирани влечуги с размерите на биволи.

Много от тези животни са изчезнали при масово измиране по време на капитанийската епоха от средния перм преди около 260 милиона години.

Сега международен екип изследователи твърди, че доказателствата сочат, че това масово измиране не е било едно събитие, а две, разделени от близо 3 милиона години. И двете са били причинени от един и същи виновник: масови вулканични изригвания.

Изследвайки изотопните профили на уран в морски проби, събрани в Южнокитайско море, учените установяват две "опустошения", при които океаните са се лишили от живителния кислород.

В изследването, публикувано в списание Earth and Planetary Science Letters, изследователите твърдят, че анализът им предоставя доказателства, че лишените от кислород океани са предизвикали две масови измирания преди около 259 и 262 милиона години по време на периода на средния перм.

Чрез изучаването на тези древни измирания изследователите могат по-добре да предвидят как съвременното глобално затопляне може да повлияе на хранителната верига в океана.

Изследването е ръководено от изследователя Хуюе Сун (Huyue Song) от Китайския университет по геонауки, бивш постдокторант в Калифорнийския университет.

"Днес сме изправени пред няколко проблема, свързани с глобалните промени, включително глобалното затопляне, океанската хипоксия, подкиселяването на морската вода и намаляването на биологичното разнообразие, които са подобни на промените в околната среда по време на интервала на биологичната криза през средния перм", посочва Сун.

Учените са идентифицирали петте най-големи масови измирания, включително най-катаклизматичното от всички преди 252 милиона години, наречено "голямото умиране", което е заличило 90% от океанския живот и 70% от сухоземните животни. Това бедствие също е било причинено от масивна вулканична дейност, която е превърнала моретата в мъртви зони, отбелязва Томас Алгео (Thomas Algeo), съавтор на изследването и професор по геонауки от Университета в Синсинати.

"Капитанийското измиране не е сред Големите пет, но е значимо", смята Алгео.

ПериодСистемаЕтажмлн. год.
Триас Долен триас Индий младши
Перм Лопингий Чангсингий 252.2–254.1
Вучиапингий 254.1–259.8
Гваделупий Капитаний 259.8–265.1
Уордий 265.1–268.8
Роадий 268.8–272.3
Сизуралий Кунгурий 272.3–283.5
артинский 283.5–290.1
Сакмарий 290.1–295.0
Аселий 295.0–298.9
Карбон Пенсилваний Гжелий старши

Как вулканичните изригвания могат да доведат до масови измирания?

Алгео разказва, че масовите изригвания създават кратък период на охлаждане от отразяващата слънчевата светлина пепел в горните слоеве на атмосферата, последван от много по-дълги периоди на глобално затопляне. Изпускането на огромни количества парникови газове затопля океаните. Топлата повърхностна вода не е позволявала на разтворения кислород да достигне до по-ниските дълбочини, което в крайна сметка е разрушило хранителната верига.

"Океанът е бил на ръба на аноксия", коментира той тази липса на кислород. "Разтвореният кислород трябва да се поема от повърхностния слой и да се доставя в дълбоките части на океана. Но по-топлата вода е с по-ниска плътност. Когато се увеличи разликата в плътността, се предотвратява всяко разместване на пластовете и няма как да се достави разтворен кислород в по-дълбоките слоеве."

Един от начините изследователите да идентифицират тези масови вулканични изригвания е като търсят живак в седиментните слоеве.

"Доказано е, че живакът е полезен индикатор за вулканични изригвания", обяснява Алгео. "Големите вулканични изригвания изхвърлят живак в атмосферата, който се разпространява по Земята и се отлага в морските седименти."

Съвременен изглед от Голямата магмена провинция Емейшан. Кредит: Pxfuel

Учените твърдят, че вулканичните изригвания, които са причинили голямото измиране, са възникнали в Сибир. Изригванията, причинили двойното масово измиране през перм, са се случили в Югозападен Китай в Голямата магмена провинция Емейшан (Emeishan Large Igneous Province).

Алгео заявява, че е оптимист, че геологията ще разкрие още загадки за праисторическия живот на Земята.

Справка: Huyue Song et al, Global oceanic anoxia linked with the Capitanian (Middle Permian) marine mass extinction, Earth and Planetary Science Letters (2023). DOI: 10.1016/j.epsl.2023.118128