Как ще се отървем от трафика? С улици като пчелна пита

Наука ОFFNews Последна промяна на 30 октомври 2016 в 10:32 15553 1

Град Грамикеле, на 68 км от Катания, е успял да запази перфектна шестоъгълна геометрична форма.

Правоъгълната схема на улиците в градовете отдавна е предпочитана от урбанистите - тя е проста и според тях - намалява задръстванията.

Но се оказва, че ако се свържат улиците така, че да се образуват шестоъгълници вместо правоъгълници, трафикът може да е по-малко интензивен, пише NewScientist.

Eдно проучване, достъпно в arXiv.org,  на Луис Едуардо Олмос и Хосе Даниел Муньос (Luis Eduardo Olmos and José Daniel Muñoz) от Националния университет на Колумбия показва, че проектирането на градовете така, че само по три улици да се пресичат, което ще образува в план нещо като пчелна пита - може да помогне да се отървем от задръстванията.

Екипът представя прост математически модел, когато автомобилите шофират по диагонал в една посока, което може да се случи по време на пиковите часове, когато всички се устремяват едновременно към домовете си. В една правоъгълна улична мрежа като на Манхатън, например, въображаемите колите ще се движат ту на изток, ту на север, за да напуснат града.

Когато колите са няколко, потоците се движат плавно, но когато се появяват прекалено много превозни средства, се получават "тапи". Но между тези крайности има междинно състояние, в което малките задръствания запушват трафика на тласъци.

Когато Олмос и Муньос прилагат техния модел на улична структура тип пчелна пита обаче те откриват нещо съвсем различно.

За разлика от правоъгълния модел, моделът на пчелна пита не показва анизотропия или междинни състояния, а една непрекъсната фаза на преход между свободен и напълно претоварен поток, преход, който може да бъде характеризиран като "просмукване". Въпреки, че преходът се случва при по-ниска плътност, отколкото обичайната схема, хексагоналният модел се представя по-добре. Като се добавят светофари и произволни спирания на колите, присъщи на един реален трафик, тези резултати поставят под съмнение предимството на квадратната мрежа, и представят модела "пчелна пита" като интересна алтернатива за градско планиране в реални градове.

Но Еран Бен-Йосиф (Eran Ben-Joseph) от Масачузетския технологичен институт хвърля съмнение за приложимостта на схемата, питайки шеговито: "Как биха се ориентирали непознати по улиците на Хексагонполис". Според него шестоъгълните градове остават "концепция, която може да работи на теория, но не и на практика ".

Но дори моделът "пчелна пита" да не става за реални градове, кази концепция може да се приложи и в други ситуации, предполагат авторите , като например информационни пакети, които пътуват през интернет.

Най-важното
Всички новини
За писането на коментар е необходима регистрация.
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!

12687

1

Emil Kasamakov

30.10 2016 в 16:31

Тия са открили парадоскса на Браас (Dietrich Braess) известен от почти 50 години.

Само че няма да проработи, защото намаляването на трафика води до повишена пропускливост на улиците. А тогава се намесва едно нещо наречено "провокирано търсене" (induced demand). Грубо казано, колкото по-лесно и по-бързо се шофира, толкова повече хора ще започнат да карат коли. И трафикът пак няма да е такъв, какъвто ни се иска.