Каква е причината за най-голямото увеличение на биоразнообразието в историята на Земята

Ваня Милева Последна промяна на 15 ноември 2021 в 00:01 8187 0

Концепция на художник от сблъсък на астероиди. Кредит: NASA/JPL-Caltech

Най-голямото увеличение на морското биоразнообразие на Земята не се дължи на експлозията на астероид, както се смяташе досега.

Всъщност астероидният сблъсък е забавил развитието на нови животински видове за определен период от време.

Вместо това отговорът защо морското биоразнообразие се е увеличило внезапно се дължи на промяна в климатичния цикъл на Земята според ново проучване.

Преди 469 милиона години, в геоложкия период ордовик, земните морета са били обитавани от животни като трилобити, конодонти (подобни на миноги гръбначни животни) и брахиоподи (животни с черупки от две части, напомнящи на миди).

Но изведнъж се случва нещо, което стана решаващо за развитието на живота към познатия днес живот в съвременните океани. Морското биоразнообразие се е увеличило четирикратно за няколко милиона години. Всъщност това беше най-голямото увеличение на биоразнообразието в историята на нашата планета.

Този внезапен скок в видовото разнообразие е известен като "ордовишка радиация" (Голямо ордовишко биодиверсификационно събитие - Great Ordovician Biodiversification Event - GOBE). Основавайки се на геоложките и фосилните летописи, учените стигат до извода, че това е било предизвикано от охлаждане на климата, когато Земята влиза в ледников период.

Животни, оритавали ордовишките океани и изчезнали. Вляво - фосили на трилобити (Кредит:
Public Domain Pictures (CC0 1.0)), вдясно - реконструкция на конодонтот от типа хордови, наподобяващи съвременните миноги и миксини (Кредит: The University of Leicester)

Но какво предизвиква захлаждането? Това е въпрос на дебат, но според ново изследване можем да изключим едно потенциално и може би донякъде противоречиво обяснение: космическия прах.

Този прах според документ от 2019 г. се е образувал от сблъсък между два астероида в астероидния пояс между Марс и Юпитер. Последващият прах, разпространяващ се през Слънчевата система, заключава този документ, може да попречи да достигне достатъчно слънчева светлина до Земята и така да предизвика захлаждане.

В нов документ геологът Ян Аудун Расмусен (Jan Audun Rasmussen) от Музея Морс в Дания и колегите му стигат до заключението, че има само един проблем - началото на GOBE предшества астероидния сблъсък.

„Нашите резултати показват, че периодът на по-студено време и увеличено биоразнообразие е настъпил много преди експлозията на астероида и последвалата метеоритна бомбардировка – 600 000 години по-рано, за да бъдем точни“, разказва геологът и палеонтолог Николас Тибо (Nicolas Thibault) от Университета в Копенхаген в Дания.

"Това доказва, че тези две явления може да не са свързани."

За да разреши тази загадка изследователският екип проучва древното дъно на океана чрез фосилите, запазени във варовиковите слоеве в природния резерват Стайнсоден (Steinsodden), Норвегия, където по време на нагъването на каледонската планинска верига, слоевете са били толкова силно компресирани, че са се обърнали с главата надолу, така че по-младите слоеве да са под по-старите. В Стайнсоден има почти пълен ред от слоеве от камбрия и ордовика. Тук учените внимателно проучват фосилите, опитвайки се да проследят и датират промените в биоразнообразието в земния океан през периода ордовик.

Това им позволява да сглобят веригата от събития на GOBE.

„Нашето проучване показва, че преминаването към по-студен климат е започнало точно преди 469,2 милиона години“, разказва палеонтологът Кристиан Мак Орум Расмусен (Christian Mac Ørum Rasmussen) от Университета в Копенхаген. „Двеста хиляди години по-късно температурите са още по-ниски и предизвикват образуването на лед на тогавашния Южен полюс.“

Всъщност слоевете разкриват, че промяната на климата към по-ниски температури съвпада с промяна в орбиталния ексцентриситет на Земята и наклона на оста спрямо Слънцето.

Това е известно явление и се случва редовно. Всяка смяна се извършва в продължение на десетки хиляди години, създавайки ледникови и междуледникови климатични цикли, наречени цикли на Миланкович. (Не, тези цикли нямат нищо общо с текущия темп на изменение на климата.)

Това не означава, че астероидният прах не е имал ефект тук, на Земята. Това е било голямо събитие и неговите ефекти продължават и днес - парчета от него съставляват около една трета от всички метеорити, падащи на Земята сега. Просто ефектът е бил нещо противоположно на това, което предполага оригиналната статия, смятат изследователите.

„Вместо да предизвика увеличаване на биоразнообразието, космическият прах от експлозията на астероида вероятно е действал като временна спирачка за еволюцията на видовете“, отбелязва Ян Аудун Расмусен. "Прахът блокира слънчевата светлина, което нарушава повечето фотосинтетични процеси - и в резултат на това условията на живот като цяло."

Кредит: Rasmussen et al.

Още изследвания може да помогнат за разрешаването на ролята на заледяването и циклите на Миланкович в GOBE, но изключването на космическия прах е важна стъпка напред, коментират изследователите.

„Нашето проучване ни доближава една стъпка към разбирането на това, което е довело до това голямо увеличение на биоразнообразието“, заявява Тибо.

„В същото време открихме и важна част от пъзела по отношение на това как климатът влияе върху биоразнообразието и живота на Земята като цяло. Това знание ще ни позволява по-добре да предотвратим загубата на животинско и растително разнообразие в бъдеще.“

Справка: Rasmussen, J.A., Thibault, N. & Mac Ørum Rasmussen, C. Middle Ordovician astrochronology decouples asteroid breakup from glacially-induced biotic radiations. Nature Communications 12, 6430 (2021). https://doi.org/10.1038/s41467-021-26396-4 .

A Major Biodiversity Explosion in Earth's History Was Not Triggered by What We Thought