Най-големият вулкан в света, на Хаваите, изригва за първи път от десетилетия

Ваня Милева Последна промяна на 29 ноември 2022 в 00:01 14820 0

Лавата изригва от върха на Мауна Лоа и прелива от калдерата. Кредит: Ken Hon/USGS Volcanoes

Хавайският Мауна Лоа, най-големият активен вулкан в света, изригна за първи път от почти 40 години, съобщават американските власти, след като екипите за спешна помощ вдигнаха тревога рано в понеделник.

Засега потоците от лава "се задържат" в калдерата на върха на Мауна Лоа, но изригването може да се превърне в заплаха за жителите наблизо, ако условията се променят, съобщава Геоложката служба на Съединените щати (USGS) в 23:45 ч. местно време в неделя (11:45 българско време в понеделник) около 15 минути след изригването в националния парк Хавайски вулкани.

„Понастоящем потоците лава са задържани в зоната на върха и не застрашават населението надолу по склона“, заявява USGS на уебсайта си, отбелязвайки, че жителите на района трябва да прегледат процедурите за готовност.

По-рано, около 1:30 ч. българско време Националната океанска и атмосферна администрация (NOAA) на САЩ засне изригването на вулкана, публикувайки изображение на топлинния подпис и серния диоксид, освободен от калдерата на върха на вулкана,  наречена на хавайски Мокуавевео (Moku'āweoweo).

Докато изригването на главния остров на отдалечения американски щат в Тихия океан остава ограничено в басейна на върха на вулкана, наречен калдера, „ако изригващите отвори мигрират извън стените му, потоците лава могат да се движат бързо надолу по склона“, съобщава USGS.

Часове по-късно в понеделник сутринта службата за наблюдение на вулканите на USGS написа в Туитър: „Лавата изглежда е изтекла извън калдерата, но засега еруптивните отвори остават ограничени до калдерата.“

Това кратко видео показва кадри от термокамера на началото на изригването на Мауна Лоа от върха на вулкана. Температурата в градуси С е показана с цветната скала вдясно.

Агенцията каза, че Хавайската вулканична обсерватория се консултира с персонала за управление на извънредни ситуации и нейният персонал ще извърши въздушно разузнаване над вулкана с височина 4170 метра възможно най-скоро.

Хавайските власти съобщават, че не са дадени заповеди за евакуация, въпреки че районът на върха и няколко пътя в региона са затворени.

Геоложката служба е определила нивото на опасност от вулканично изригване "внимание" и код "червен" за въздушни полети. Националният парк Хавайски вулкани затвори зоната на върха Мауна Лоа за посетители.

Уеб камера на USGS на северния ръб на върха на Мауна Лоа показа дълги ярки еруптивни пукнатини във вулканичния кратер, контрастиращи на фона на тъмната нощ.

Изображение на НАСА от март 2002 г. показва остров Хавай с вулкана Мауна Кеа (горе) и вулкана Мауна Лоа (долу), който е най-големият в света.

Мауна Лоа - дългата планина

Издигайки се постепенно до повече от 4 км над морското равнище, Мауна Лоа е най-големият активен вулкан на нашата планета

Дългите му подводни склонове се спускат към морското дъно на още 5 км, а морското дъно на свой ред е понижено от огромната маса на Мауна Лоа с още 8 км. По този начин върхът на вулкана се намира на около 17 км над основата му - повече от Еверест. Огромният вулкан заема половината от остров Хавай и сам по себе си представлява около 85 % от площта на всички останали Хавайски острови, взети заедно.

Хавайското име "Мауна Лоа" означава "Дългата планина". Това име е подходящо, тъй като подножието на Мауна Лоа се простира на около 120 км от южния край на острова до калдерата на върха и след това на изток-североизток до бреговата линия близо до град Хило.

Мауна Лоа е млад вулкан - започнал е да се формира преди около 700 000 години над Хавайската гореща точка, чиято активност е довела до образуването на Хавайската островна верига в продължение на няколко десетки милиона години. Над морското равнище вулканът вероятно се е издигнал преди около 400 000 години, а датирането на вулканичните скали не надхвърля 200 000 години.

Кредит:  R.N. Abbott, Jr., Department of Geology, Appalachian State University

Изригванията на Мауна Лоа не са експлозивни, защото е тип щитов вулкан.

Магмата му е със сравнително ниско съдържание на силициев диоксид и лесно тече (т.е. не е толкова вискозна), изтичайки в характерни лепкави потоци, наречени на хавайски "пахоехое" и дебели, блокирани потоци, наречени "aa". Магмата на Мауна Лоа има и по-ниски газови концентрации, а съдържащият се газ лесно се отделя, така че в магмата се натрупва по-малко налягане.

В резултат на това вулканът е далеч по-малко експлозивен в сравнение със стратовулканите, които имат високи, стръмни склонове от пепел и лава. Високата концентрация на силициев диоксид означава, че магмата е по-вискозна или по-трудно подвижна - така че се съпротивлява на газовете, които съдържа и които се опитват да се разширят. Но когато магмата достигне повърхността на Земята, при промяната в налягането газовете могат внезапно да се разширят - и то - експлозивно. Така се случват внезапните катастрофални изригвания.

Но това не означава, че щитовите вулкани не могат да са опасни или да причинят щети.

Схема на щитов вулкан (горе) и на зона на субдукция и свързаните с нея стратовулкани. Кредит: Wikimedia Commons

Мауна Лоа е сред най-активните вулкани на Земята, изригвал 33 пъти след първото си добре документирано историческо изригване през 1843 г. От 1868 г. насам той е произвеждал големи, обемни потоци от разтопен базалт, които са достигали океана осем пъти. Последното му изригване е през 1984 г., когато поток лава се доближава на 7,2 км от Хило, най-големия населен пункт на острова, където днес живеят около 44 000 души.

Поток от лава от върха на Мауна Лоа по време на изригването през 1984 г. Кредит: USGS.

Към днешна дата само няколко човека са загубили живота си поради изригванията на Мауна Лоа. Вулканът обаче нанася големи щети на близките къщи. Според архивите, поддържани от правителството на САЩ, едно от изригванията му опустошава близко село и магистралата Hawaii Route 11 през 1950 г.

Мауна Лоа със сигурност ще изригне отново, а при такава склонност към образуване на големи потоци ние внимателно се наблюдава за признаци на раздвижване.

Кредит: pjammcycling