НАСА: Земетресенията ще зачестят - виновна е Луната (видео)

НаукаOFFNews Последна промяна на 29 юли 2019 в 00:00 20314 0

Кредит NASA

Отдалечаването на Луната от Земята забавя въртенето на нашата планета, което води до по-силни и по-чести земетресения, заяви в Quora, сайта за въпроси и отговори, Матю Фънке (Matthew Funke) от Лабораторията за реактивни двигатели на НАСА.

Това, че Земята забавя въртенето си, не е тайна. Нютон го предича стотици години преди да може да бъде измерено директно. По принцип Земята се забавя, защото нашата планета се върти „под“ Луната по-бързо, отколкото Луната се върти около нея, обяснява Матю Фънке.

„Гравитацията на Луната създава приливна вълна на Земята. Това издуване се опитва да се върти със същата скорост като останалата част от планетата. Когато изпревари Луната, Луната се опитва да го придърпа. Това забавя въртенето на Земята".

"Едно от правилата на Вселената е, че "ъгловият момент не се губи - дори ако отделни части се ускорят, забавят или променят посоката си, общата сума на ъгловите моменти не може да се промени. Земята губи ъглов момент, когато Луната я забавя, така че Луната трябва да го получи - и тя се измества на по-далечна орбита”.

"Точно обратното се случва на най-вътрешната луна на Марс Фобос. Фобос се върти около Марс по-бързо, отколкото се върти Марс около оста си, така че Фобос ускорява въртенето на Марс - и като следствие бавно се спуска навътре. В резултат на това Фобос ще се блъсне в Марс след около петдесет милиона години.

Кредит: Alejandro Jenkins Theoretical physicist; Quora

Луната сега се отдалечава от Земята с четири сантиметра годишно. В резултат на това забавянето на скоростта на въртене на Земята може да доведе до по-силни земетресения. Точно обяснение на този процес все още не е открито, но, както смятат учените, такива „странични ефекти“ може да са свързани с промените в ядрото на Земята, които в крайна сметка засягат нейната повърхност.

Изследванията на Роджър Билхам (Roger Bilham) от Университета на Колорадо в Боулдър и Ребека Бендик (Rebecca Bendick) от Университета на Монтана в Мисула разглеждат земетресенията с магнитуд по-висок от седем от 1900 г. насам.

Кредит: Wikimedia Commons

Те откриват пет периода от началото на 20-ти век, през които се наблюдават значително повече земетресения с магнитуд над 7,0. През всеки от тези периоди скоростта на въртене на земята леко се е забавяла.

„В тези периоди имаше между 25 и 30 интензивни земетресения годишно. През останалото време средната цифра е около 15 големи земетресения годишно”, подчертават изследователите.

"Връзката между въртенето на Земята и земетресенията е силна и предполага, че ще има увеличение на интензивните земетресения"

Това обаче не се очаква да се случи в следващите милиарди години, обясни физикът Пол Валорски (Paul Walorski) във физическия форум PhysLink: „Забавянето на въртенето на Земята води до по-дълъг ден, както и до по-дълъг месец”.

"Предполага се, че това ще се случи когато месецът стане равен на 47 (текущи) дни, а това ще се случи след милиарди години", отбелязва физикът.

15 години земетресения на нашата планета