Нашите изчисления за ядрени експлозии в космоса са били грешни, разкрива учен от Лос Аламос

Ваня Милева Последна промяна на 11 март 2024 в 00:00 3738 0

Концепцията на художник за мисията Van Allen Probes показва пътя на двата космически кораба през радиационните пояси, които обграждат Земята, видими във фалшив цвят.

На 9 юли 1962 г. Съединените щати провеждат най-големия от поредицата тестове, включващи ядрени експлозии в космоса. Наречен Starfish Prime, тестът включва изстрелването на термоядрена бойна глава W49, разработена в Лос Аламос от атола Джонстън в Тихия океан.

Бойната глава детонира на приблизително 400 км над Земята, създавайки пояси от радиация, тъй като високоенергийните електрони се оказват в капан, усилвайки величината на естествения радиационен пояс на Ван Алън и увеличавайки потенциалните неблагоприятни ефекти от уловената радиация.

Сега учен от Националната лаборатория в Лос Аламос е намерил ново средство за по-добра защита за космическите технологии: чрез коригиране на грешки в математическите изчисления, свързани с ефектите от ядрени експлозии в космоса, които са останали незабелязани в продължение на близо половин век.

ядрен взрив в космоса Starfish Prime, най-силната някога ядрена експлозия в космоса, както се вижда през облачно покритие от Хонолулу през 1962 г. Кредит: Public Domain

Грешките са свързани с разбирането ни за влиянието, което електромагнитните вълни упражняват върху разпръскването на електрони, които се улавят в магнитните полета на планетата, когато се случат ядрени експлозии в космоса.

Според Грег Кънингам (Greg Cunningham), космически учен от Националната лаборатория в Лос Аламос, откриването и разрешаването на тези дългогодишни грешки в минали математически изчисления ще предложи на учените възможност да подобрят защитата на космическите технологии, особено включвайки модели, управляващи ефектите от радиацията в резултат на детонация на ядрени устройства на големи височини.

"Това ни позволява да направим по-добри прогнози за това каква може да бъде тази заплаха и ефикасността на стратегиите за възстановяване на радиационния пояс", заявява Кънингам в скорошно изявление .

Ядрени експлозии в космоса увреждат сателитите

След теста на Starfish Prime от 1962 г., ефектите от създаването на изкуствени радиационни пояси изважда от строя най-малко шест сателита през следващите месеци, като радиацията причинява значителни щети на техните електронни системи и слънчеви батерии. Сред повредените сателити са Telstar, първият комерсиален сателит-ретранслатор, както и сателитът за транзитни изследвания и контрол на надморската височина (TRAAC), Transit 4B и Ariel 1, първият британско-американски сателит.

Днес изследователите разчитат на хелиофизични модели, за да изследват природни феномени, които включват екраниране, осигурено от магнитните полета на Земята срещу слънчевия вятър и космическите лъчи. Тези модели също помагат да се определят процесите, лежащи в основата на това как електроните се улавят в близката до Земята среда след ядрена експлозия в космоса, образувайки изкуствени радиационни пояси, които са способни да повредят космически кораби в орбита.

"Когато тези електрони попаднат в капан във вътрешния радиационен пояс за много години, те биха могли да унищожат съществуващи сателити и да направят невъзможно разполагането на нови", наскоро предупреждава Кънингам.

Конфликти с квазилинейната теория

Основно средство за разбиране на физиката, лежаща в основата на това как частиците се разпръскват, включва това, което е известно като квазилинейна теория, на която се основават много съвременни симулации, използвани за разбиране на това как могат да бъдат защитени космически кораби и други орбитални технологии. Квазилинейната теория се използва и за обяснение на плазмената турбулентност, която описва състоянието на плазмата (и течностите), където възникват хаотични структури и динамика чрез нелинейни взаимодействия.

Проучвайки предишна научна литература, която обсъжда квазилинейната теория, Кънингам казва, че е започнал да забелязва грешки в настоящото уравнение, което е крайъгълният камък за всички съществуващи модели, разработени от експерти по космическа физика.

В някои от тези модели грешката, открита от Кънингам, може да доведе до значителни последствия, включително "разлики в порядъка на величината в скоростите на разсейване", според Кънингам.

Изображение на художник на радиационните пояси на Ван Алън, поредица от естествено срещащи се региони на радиация около Земята Кредит: NASA

"Сега изследователи, които са писали статии през последните 20 или 30 години, могат да се върнат назад и да погледнат и да видят дали това се отразява на работата им или не“, препоръчва Кънингам.

Може би един от най-забележителните аспекти на грешката е колко дълго е останала, преди някой да я забележи, въпреки че той цитира много човешка причина за това.

"Грешката остана неоткрита толкова дълго, просто защото изследователската общност не смяташе, че оригиналните автори, които са много цитирани изследователи в областта, биха могли да направят тази грешка“, смята Кънингам.

Справка: Resolution of a Few Problems in the Application of Quasilinear Theory to Calculating Diffusion Coefficients in Heliophysics; Gregory S. Cunningham; Journal of Geophysical Research: Space Physics; First published: 19 September 2023 https://doi.org/10.1029/2023JA031703