Инжекция за генна терапия може да предпази котките от забременяване без кастриране

Експерименталната терапия е насочена към хормон, който предотвратява овулацията

Ваня Милева Последна промяна на 08 юни 2023 в 00:01 2844 0

Две от тези котки, Бети и Жак (двете светли котки), са получили експериментална генна терапия за контрацепция. Розалин и Мишел (двете тъмни котки) не получиха такава терапия - те са в контролната група.

Кредит Cincinnati Zoo & Botanical Garden

Един ден инвазивните операции за кастрация на котките може да останат в миналото и да бъдат заменени с една инжекция.

Инжектирана генна терапия, прилагана на женски котки, ги предпазва от забременяване, съобщават изследователи на 6 юни в Nature Communications. Нито една от тях не е родила котенце дори след чифтосване с фертилен мъжки. Ако тази тактика се утвърди при по-нататъшни тестове, тя би могла да предложи по-ефективен начин за контрол на глобалната популация от диви котки, която наброява стотици милиони.

"Обичаме домашните котки, но те са убийци в околната среда", обяснява Бил Суонсън (Bill Swanson), биолог от Зоопарка в Синсинати. Всяка година свободно разхождащите се котки по света вероятно убиват милиарди птици и дребни бозайници. Кастрирането както на дивите, така и на домашните котки може да помогне за контролиране на котешките популации и на жертвите от тях.

Експерименталната генна терапия е насочена към антимюлеровия хормон, известен още като Мюлерово инхибиращо вещество - протеин, който подпомага развитието на половите органи на плода. След инжектиране модифициран вирус въвежда гена, който произвежда хормона, в клетките на котките. След това клетките произвеждат повече анти-Мюлеров хормон от нормалното. Високите нива на протеина могат да попречат на яйчниците на котката да освободят яйцеклетки, като задържат фоликулите - структурите, които съхраняват и освобождават яйцеклетките - в спящо състояние.

В новото проучване Суонсън и колегите му третират шест женски котки с генната терапия. Три от тях са получили висока доза, а други три - по-ниска доза. Други три контролни котки са получили плацебо. При нито една от тях не са наблюдавани сериозни странични ефекти.

Екипът настанил всичките девет котки заедно с фертилен мъжки в две четиримесечни проучвания. Едното изпитване се провежда осем месеца след терапията; второто, с друг мъжки, се реализира почти две години след инжектирането. И при двете изпитания контролните котки раждат малки, след като се чифтосват с мъжки само веднъж. Но нито една от шестте третирани котки не забременяла, въпреки че две от тях се чифтосвали с мъжки.

Проучването за доказване на концепцията е "първият реален признак на надежда, че можем да направим нещо друго освен да кастрираме котките", коментира Джули Леви (Julie Levy), ветеринарен лекар от Университета на Флорида в Гейнсвил, която не е участвала в проучването. Инжектирането на една доза е особено обещаващо за контролиране на популациите от диви котки, тъй като премахва необходимостта да се водят диви котки в клиника за операция или да се залавят животни повече от веднъж, за да се поставят няколко дози.

Предишните алтернативи на хирургията, като ваксините, се оказаха неефективни в дългосрочен план. Ваксините учат организма да атакува чужди нашественици. Създаването на контрацептивна ваксина, насочена към хипофизата, която освобождава хормоните, предизвикващи овулацията, е трудно. "Цялата ви имунна система е настроена да знае кое е ваше и не трябва да атакува, и кое е чуждо и трябва да атакува", обяснява Леви. Когато имунните реакции се научат да атакуват самия организъм, могат да се развият болести.

Много изследователи са се опитвали да разработят различни ваксини като котешки контрацептиви, но "ние се отказахме", разказва Леви.

Фенек, една от котките от изследването на зоопарка в Синсинати. Кредит: Cincinnati Zoo & Botanical Garden

Експерименталната генна терапия би могла да бъде по-добър подход, тъй като не разчита на имунната система, а вместо това произвежда повече от нещо, което организмът вече има, така че в идеалния случай имунната система изобщо няма да се намеси.

Нещо повече, генът се доставя в мускулните клетки, обяснява Дейвид Пепин (David Pépin), репродуктивен биолог в Масачузетската болница и Харвардското медицинско училище.Клетката произвежда хормона с помощта на малки, кръгли нишки от ДНК. Тези нишки плуват около клетката и не са вмъкнати в ръководството за употреба на клетката - ДНК, която се намира в ядрото. Тъй като мускулните клетки по принцип не умират, ДНК може да се запази за цял живот.

Пепин посочва, че резултатите от проучването се отчитат след две години, но досега екипът е наблюдавал котките повече от четири години. Тъй като генната терапия има ефект за цял живот при други животни, включително хора, вероятно при правилно дозиране същото ще важи и за котките.

В проучването две от лекуваните котки се чифтосват с мъжки. Едната се чифтосала общо девет пъти, но така и не забременяла. Увеличаването на всички хормони на котките показа, че третираните женски не са имали овулация, но са останали непроменени другите хормони, участващи в размножаването и еструса - повтарящ се период на сексуална възприемчивост и плодовитост при женските бозайници, или разгонване, времето, когато женските котки са готови да се чифтосат -.

При четирите третирани котки, които никога не са се чифтосвали с мъжките, се наблюдават скокове в нивата на естроген - един от признаците на еструс. Но това никога не бихте предположили въз основа на поведението на котките, отбелязва Суонсън. Женските не позволявали на мъжките да се чифтосват, което е знак, че тези котки не са били в период на разгонване.

Мъжките, които преследват готова за разплод женска, са изключително настойчиви, ако котката е в еструс, посочва Суонсън. Мъжкият става неспокоен, преследва безкрайно женската и се опитва да я възседне, ако смята, че е възможно да се размножи. "Това е като опитите на велоцирапторите в Джурасик парк да изпробват оградата. През цялото време те пробват дали тези котки са в еструс."

Това е вид досадно поведение, което кара хората да не искат котки в кварталите си, разказва Леви. За нея идеалният котешки контрацептив би попречил на женските да позволяват на всички мъжки да се размножават с тях. Надяваме се, че това би спряло плодовитите, разрушителни мъжки да вият, да пръскат урина, за да маркират територия, и да се бият с други мъжки, когато преследват женска, която е станала безплодна чрез генна терапия.

Ще минат още години, преди терапията да бъде въведена в кабинетите на ветеринарните лекари, ако бъде одобрена от регулаторните агенции по света. Суонсън, Пепин и колегите им все още усъвършенстват гена и метода на доставяне, проучвайки как да го направят възможно най-ефективен и икономически изгоден за производство. Необходими са и клинични проучвания с повече котки, за да се провери безопасността и ефикасността на инжекцията.

Все пак "това е наистина различен начин за контрацепция", заявява Пепин. А антимюлеровият хормон е широко разпространен сред животните, така че може да е възможно да се разшири до други инвазивни видове. Пепин и други дори проучват начини за използване на хормона при хора като непостоянна форма на контрацепция. Все още има много да се учи, "но мисля, че в това има голяма възможност.

Справка: L.M. Vansandt et al. Durable contraception in the female domestic cat using viral-vectored delivery of a feline anti-Müllerian hormone transgene. Nature Communications. Published online June 6, 2023. doi: 10.1038/s41467-023-38721-0.

Източник: A gene therapy shot might keep cats from getting pregnant without being spayed, Science News