Какво е толкова специалното на Ретро, ​​клонираната маймуна резус? Пет бързи въпроса

Ваня Милева Последна промяна на 22 януари 2024 в 00:00 2589 0

Тази резус маймуна, наречена

Кредит Zhaodi Liao et al., Nature Communications

Тази резус маймуна, наречена "Ретро", е клонинг и според сведенията е първата по рода си, оцеляла дълго след раждането си.

Изминаха повече от 30 години, откакто овцата Доли нашумя като първия бозайник в света, клониран от клетка на тялото на друго животно.

Сега екип от учени в Китай разкри маймуна резус (Macaca mulatta), която е клонирана с помощта на същата техника.

На повече от две години, маймуната, съобщава в списанието Nature Communications, е най-дълго оцелелият клонинг от своя вид досега.

И все пак процентът на успешно клонираните бозайници остава крайно нисък.

ABC Science публикува отговорите на пет въпроса защо е така и за какво може да се използва това изследване и други.

Как изследователите са клонирали маймуна резус?

Основната техника, използвана от учените, за да създадат клонирана маймуна резус, която те нарекоха "Ретро", се нарича "ядрен трансфер на соматични клетки" - "somatic cell nuclear transfer" (SCNT).

"Соматична клетка" е всяка клетка от тялото с изключение на яйцеклетките и спермата. "Ядрен" означава, че става въпрос за ядрото на клетката, което съдържа нейната ДНК — генетичната информация за това как е изграден един организъм.

Схема на метода "ядрен трансфер на соматични клетки", по който е клонирана и овцата Доли. Кредит: Knowledge Of Biology

Идеята за ядрения трансфер на соматични клетки е проста - да се създаде клониран ембрион чрез прехвърляне на ядро ​​от донорна клетка, като кожна клетка, в яйцеклетка.

Донорната ДНК, сега обвита в яйцеклетката, е "препрограмирана"; за стартиране на процеса на ембрионално развитие.

Яйцеклетката се имплантира в сурогатна матка, където - ако се имплантира в стената на матката - започва да се дели и да се развива в фетус.

Ако всичко върви гладко, ще се получие здраво бебе, което е генетичен клонинг на донора на кожни клетки.

Но това рядко се случва при ядрен трансфер на соматични клетки при маймуни резус.

Ретро бе един от стотиците ембриони, произведени в проучването. Кредит: Qiang Sun

По някаква все още неизвестна причина техниката също така създава плаценти, които са по-малко здрави от свързаните с, да речем, ин витро оплождането.

По-голямата част от плацентата се произвежда от най-външния слой клетки на яйцеклетката, наречени трофобласти, които започват да изграждат органа скоро след имплантирането.

Изследователите откриват проблеми с начина, по който ДНК се "чете" в клонираните маймунски ембриони и тяхната плацента. Това води до развитие на нездрави калцинирани области на плацентата.

За да видят дали могат да преодолеят това, изследователите добавят още една стъпка към техниката.

Взимайки клониран ембрион, те заменят неговия образуващ плацентата трофобластен слой със здрав такъв, взет от ембрион, генериран чрез ин витро оплождане.

И един от тези клонинги е роден като здраво момченце маймуна.

Нима не сме клонирали много животни досега? Дори маймуни?

Да, клонирани са много животни и най-известното е овцата Доли.

Доли, която е живяла 6.5 години, е клонирана чрез ядрен трансфер на соматични клетки. Нейните братя и сестри, клонирани от същата клетъчна линия, служат като живо доказателство, че това е една жизненоспособна и безопасна технология.

Оттогава учените са клонирали мишки, зайци, кучета, кози, прасета, крави, дори други маймуни, използвайки същата техника (макар и с подобрения през годините).

Маймуните - Джун Джун и Хуа Хуа - са първите клонирани примати от китайски изследователи с помощта на техниката ядрен трансфер на соматични клетки.

Различните животни имат различна степен на успех при клониране, но като цяло процентът на успех при бозайниците е особено нисък.

Само около 1 до 3 процента от клонингите водят до живо раждане.

Процесът на размяна на генетичния материал на яйцеклетката с този на кожната клетка е сравнително лесен, обяснява Джарод Маккена (Jarrod McKenna), репродуктивен биолог и научен комуникатор.

"Следващите стъпки са по-трудни: да накараш яйцеклетката да разпознае ядрото, след това да отгледаш правилно ембриона, всичко това на точното място за точното време, като клетките се делят и диференцират правилно."

Резус маймуните, които са класически лабораторни маймуни, използвани в медицински изследвания, са една от трудни за клониране групи животни.

Нито една маймуна резус (до това проучване) не е бил родена и не е оцелявала дълго след раждането си, използвайки техниката на ядрения трансфер на соматични клетки.

Маймуните - Джун Джун и Хуа Хуа - са първите клонирани примати с помощта на техниката ядрен трансфер на соматични клетки. Взета е ДНК от ембрион на макак, поставена в яйцеклетка и оплодена изкуствено - образуваният ембрион късно е роден от сурогатна майка

Има ли други начини за клониране на животни?

Разбира се.

Другата основна техника създава клонинги чрез разделяне на ембрион в ранен стадий на четири, които продължават да се развиват в идентични четиризнаци.

През 1999 г. маймуна резус на име Тетра е родена по този метод.

Ще се създадат ли сега армии от човешки клонинги?

Като оставим настрана етиката на клонирането на хора, не.

Усъвършенстваната техника на клониране, която увеличава шансовете на ембриона, осигуряваща здрава плацента, все още има много малък процент на успех.

"От произведените 115 ембрионални клонинга само 10% са прехвърлени успешно, а от тях само 10% са довели до раждане на живо животно", посочва д-р Маккена.

Това изследване показва, че проблемът с плацентата е само едно от многото препятствия, които трябва да бъдат преодолени, преди клонирането да може да се извършва в голям мащаб.

Какво означава тази работа за отделния човек?

Информацията за развитието на ембриона, научена от животните, има потенциал да помогне при човешката репродукция.

Например при някои хора, подложени на ин витро оплождане, ембрионите няма да се имплантират в стената на матката.

"В момента едно от решенията е по същество да се прехвърлят повече ембриони, защото често не знаем как да поправим тази повтаряща се неуспешна имплантация или текущите терапии, които имаме, се провалят", отбелязва д-р Маккена.

"Така че разбирането за това какво може да се случва с тези [формиращи плацентата] клетки може да има отражение и върху тази човешка страна на нещата."

Източник: What's so special about Retro the cloned rhesus monkey? Five quick questions answered, ABC Science