Кръв на древна маймуна е намерена в кехлибар (видео)

Може ли това да доведе до създаването на някаква "джурасик" маймуна?

Наука ОFFNews Последна промяна на 05 април 2017 в 08:44 4579 0

За първи път фосилизирана кръв и паразити от древни маймуни, вероятно на 20-30 милиона години, са открити в кехлибар. Тази находка ще даде възможност да се проучи развитието на паразитите и може би да се научи нещо и за еволюцията на приматите, отбелязва IFLScience.

Резултатите от изследването са публикувани в Journal of Medical Entomology.

Фосилът на кърлеж е открит от Джордж Пойнар младши (George Poinar, Jr.), почетен професор в Държавния университет в Орегон, който първи разказа за идеята си да се търси древна ДНК в кехлибар, вдъхновила Майкъл Крайтън за Джурасик парк. Продължение на десетилетия той открива поредица находки в капана на кехлибар. През последната година той установи, че динозаврите са страдали от малария, бръмбари са опрашвали орхидеи преди 20 милиона години, а открива дори нов отряд насекоми, разказва сайтът на Института Смитсониън.

Както съобщава Райън Манделбаум (Ryan F. Mandelbaum) за Gizmodo, най-новото откритие идва от кехлибари, събрани в планинската верига Кордилери в северната част на Доминиканската република. Тази кръв е в кърлеж, дълъг само 2.5 милиметра, принадлежащ към рода Amblyomma.

Значимостта на откритието се крие във факта, че малко преди да умре кърлежът се е хранил и е препълнен с кръв. Той има две дупки на гърба си, през които кръвта е излязла и е останала запечатана в дървесните сокове, които в последствие са се превърнали в кехлибар. Тези две малки дупчици говорят, че някой безцеремонно се прекратил пира на паразита. Пойнар полира кехлибареното парче, за да стане по-бистро и го разчупва, за да получи по-добър изглед на съдържанието на червата на кърлежа.

Пойнар отбелязва в Entomology Today, че размерът на кръвните клетки съответства на примати. "Аз нямам други хипотези за бозайник гостоприемник", разказва Манделбаум. "Жалко, че не можах да намеря някаква маймунска козина в пробата".

Козина отсъства, но пък вътре е намерен друг паразит - кръвните паразити Babesia microti , които се разнасят от кърлежите, причинявайки заболяване, което съществува и днес. Маймуните, почистващи се една друга от кърлежи, са били заразени с тези едноклетъчни паразити, патогени на така наречената "тексаска треска" или бабезиоза. Симптомите на заболяването са подобни на тези на маларията, но не засяга само хора и примати, а и говеда. Подобно на маларията, бабезиозата може да причини смърт, ако не се лекува.

Кърлежите Amblyomma са често срещани в доминикански кехлибари и се знае, че се хранят с бозайници. ДНК на гостоприемника бозайник не е извлечена за окончателна идентификация, но размерът на червените кръвни клетки съответстват на тези на кучета или примати. Мястото е дърво, обитавано от маймуни, а дупките на кърлежа изглеждат така, сякаш са били са образувани от пръстите на друга маймуна.

"За щастие, паразитите са достатъчно различни по структура и плътност от еритроцитите, че захарите, терпените, както и други компоненти в смолата ги правят добре видими, както ако бяха оцветени", се отбелязва в статията, а паразитите бабезии изглеждат по-тъмни на фона на кръвта. Паразитите са открити както в чревните клетки, така и в кухините на тялото на кърлежа, което потвърждава, че се предават по един и същи начин както сега.

Намерени кръвни клетки на бозайници, изтичащи от кърлежа. George Poinar, Jr.

"Формите на живот, които намираме в кехлибар, могат да разкрият много за историята и развитието на заболявания, с които все още се борим и днес" , заяви Пойнар в прессъобщението. "Този паразит, например, е на около милиони години преди хората, и изглежда, че е еволюирал заедно с приматите​, наред с други гостоприемници."

Може ли това да доведе до създаването на някаква "джурасик" маймуна?

Малко е вероятно. Възстановяването на ДНК от обвити в кехлибар същества е много малко вероятно. А Пойнар заяви, че не възнамерява и да се опитва да извлича ДНК от кръвните клетки, тъй като това ще унищожи редкия образец.