Микробите - ключ към ефективното намаляване на свръхкилограмите

Антония Петрова Последна промяна на 30 май 2017 в 00:23 6146 0

Източник: Jason Drees for the Biodesign Institute

Стомашният байпас е най-ефективният начин за хората с болестно затлъстяване да намалят килограмите си, но ново проучване потвърждава, че за успеха на тази процедура трябва нещо повече от ограничаване на приема на храна.

Оказва се, че байпасът променя екосистема от микроби в храносмилатената система, която представя потенциален начин за постигане на ползите от байпаса без рискове.

Най-хубавото от всичко е, че този нов подбор чревни микроби помага на пациентите да губят тегло дълго време след операцията, съобщава Science alert

През 2008 г. учени от Държавния университет на Аризона откриват коренно променени видове бактерии в храносмилателната система на пациенти, преминали форма на бариатрична операция (загуба на тегло), наречена стомашен байпас с Y-бримка по Roux. Това кара учените да смятат, че тези нови микроби поне отчасти са виновни за продължаващата загуба на тегло. Проучването обаче, съставено само от три групи от по трима души, не успява да излезе с твърди заключения.

Затова този път учените от университета разгръщат проучването си и включват пациенти, преминали и друга форма на бариатрична операция, наречена lap-band операция (гастрален пръстен). Учените анализират разнообразните микробни геноми, както и техните отпадъчни продукти, в 24 души, преминали процедура на стомашен байпас. След това сравняват резултатите с тези на 14 пациенти, преминали lap-band операция, 15 пациенти със затлъстяване преди операция и 10 души със здравословно тегло.

Както и предишното проучване открива, учените наблюдават, че микробите в червата на преминали операция пациенти се различават от онези, които са със затлъстяване, но още не са оперирани. Освен това разнообразието от микроорганизми е много по-голямо след операцията. Това разнообразие намалява с увеличаване на теглото.

Резултатите са публикувани в International Society for Microbial Ecology Journal.

Резултатите показват и че микробите са различни от тези на хората с нормални килограми, а също така и от тези, които са преминали lap-band операция.

"Това е едно от първите проучвания, които показват, че анатомично различни операции с различно ниво на успех, имат различен микробиом и свързаните от това последствия", коментира водещият учен Зехра Есра Илхан (Zehra Esra Ilhan) от Университета в Аризона.

От една страна това не би трябвало да е изненада. Стомашният байпас с Y-бримка по Roux не е лесна процедура - част от стомаха бива зашита, като се прави малка торбичка за погълнатата храна. След това към този нов, по-малък, стомах се прикрепват тънките черва, което позволява на полупреработената храна да прескочи части от храносмилателния тракт, които биха абсорбирали много от нейните калории.

Такова мащабно преустройство създава фундаментални промени в нивата на киселинност, хранителност и на кислород в стомаха и червата - това би било голям шок за тялото, ако поне някои видове бактерии не измрат и други не се настанят.

За сравнение lap-band операцията не пренасочва пътя на храната, а вместо това намалява нивото на потребление като създава бутилковидно гърло в горната част на стомаха чрез малък разрез близо до пъпа. Двете процедури променят микробните екосистеми в червата, но промените в разнообразието и загубата на тегло са много по-големи при хората, преминали стомашен байпас.

"Едно от нещата, които забелязахме, е, че състава на оралния микробиом е много подобен на този в дебелото черво след бариатрична операция", отбелязва Илхан. Една от тези "орални" бактерии, която се показва и от другия край на червата, принадлежи към рода Lactobacillus, организъм, който е свързван със загубата на тегло.

Стомашният байпас е най-ефективният начин за хората да свалят килограми, но не е и безрисков. Макар смъртните случаи след тази операция да са редки, усложненията от изхвърляне на слабо преработена храна в малките черва могат да включват всичко от повръщане до недохранване.

Трансплантиране на микроби може също да носи рискове, болка и усложнения. Проучване от 2013 г. трансплантира микроби от мишка, преминала стомашен байпас, върху затлъстяла мишка. Оказва се, че затлъстялата мишка е загубила средно 29% от свръхтеглото си и е продължила да сваля.

Като се има предвид, че това все още не е тествано върху хора, бъдещите стъпки за учените могат да са насочени към откриване на пробиотици или диети, които да окуражават появата на правилните микроби, които да спомагат за намаляване на теглото.

"Друг положителен резултат би дошъл, ако успеем да намерим микробен биомаркер, който да посочва най-добрите кандидати за операция и устойчива загуба на тегло", коментира Илхан.

От всичко това микроскопичните обитатели на нашите черва още веднъж доказват, че са едни от най-важните съставни части на телата ни.