Нещо странно се случва с мъжете преди 7000 години и вече се знае защо

НаукаOFFNews Последна промяна на 01 юни 2018 в 00:00 18488 0

Кредит Wikimedia Commons

Скални рисунки на 10 000 г. в пещерата Магура.

Преди около 7000 години - по времето на неолита - се е случило нещо странно с мъжкото генетично разнообразие.

През следващите 2000 години наблюдаваното в цяла Африка, Европа и Азия генетично разнообразие на Y хромозомата толкова се свива, че съответства на съотношение един мъж на 17 жени, разказва ScienceAlert.

Изследването е публикувано в списание Nature Communications.

Сега с помощта на компютърно моделиране изследователите смятат, че са намерили причината за загадъчното явление - войните между патрилинеалните племена.

Патрилинеалността е термин от етнографията и означава, че "линията" на роднинските връзки се поддържа само по бащина линия.

Драстичното смаляване на генетичното разнообразие или т.нар. "популационно гърло на бутилка" не е нещо нечувано, ако се проследят генетичните модели на съвременните хора. Но обикновено засягат цялото население, вероятно в резултат на бедствие или друго събитие, което намалява популацията и следователно - генетичния фонд.

Но неолитното "гърло на бутилка" на Y хромозомата е загадка от откриването му през 2015 г., защото се наблюдава само при гените на Y хромозомата, които преминават от баща на син - което означава, че засяга само мъжете.

Генетичното разнообразие на Y-хромозомата (вляво) и на митохондриалната ДНК (т.е при жените) - вдясно по региони. Cultural hitchhiking and competition between patrilineal kin groups explain the post-Neolithic Y-chromosome bottleneck

Това сочи социална, а не екологична причина и предвид социалните преструктурирания между 12 000 и 8 000 години, когато хората все повече преминават към земеделие с патрилинеални структури, може да е свързано с това събитие.

Всъщност спадът в генетичното разнообразие не означава, че непременно е имало спад в населението. Броят на мъжете може и да е останал същият, но делът на мъжете, които оставят потомство, да е намалял.

Това бе един от сценариите, предложени от учените през 2015 г.

"Вместо "оцеляване на най-приспособените" в биологичния смисъл, натрупването на богатство и сила може да е увеличило репродуктивния успех на ограничен брой "социално приспособени" мъже и техните синове", обяснява по онова време биологът Мелиса Уилсън Сайрес (Melissa Wilson Sayres) от Университета на Аризона.

Тиен Чън Зенг (Tian Chen Zeng), социолог в Станфорд, и колегите посочват, че жените биха могли да се омъжат в други кланове, докато мъжете остават в собствения си клан през целия си живот. Това би означавало, че в рамките на клана, вариациите на Y хромозомите са ограничени.

Това обаче не обяснява защо има толкова малки различия между различните кланове. Но, ако битките могат да унищожат цели племена, това би могло да унищожи много мъжки поколения - и да намали вариациите на Y хромозомите.

С помощта на компютърно моделиране е проверена правдоподобността на този сценарий. Симулациите показват, че войните между патрилинеалните кланове, където жените се пръскат, но мъжете остават в собствените си кланове, имат драстичен ефект върху Y хромозомното разнообразие с течение на времето.

Той също така показа, че една социална структура, която позволява на мъжете и жените да се местят между различните кланове, няма да има такъв ефект върху Y хромозомно разнообразие, дори и да има конфликт между тях.

Това означава, че най-вероятното обяснение са воюващите патрилинеални кланове, твърдят изследователите.

Петроглифи от Скандинавия ( бронзова епоха). Häljesta, Västmanland, Швеция

"Нашето предположение се подкрепя от откритията в археогенетиката и антропологичната теория",  пишат изследователите в своята статия .

Тази хипотеза се подкрепя и от откритие в европейските ДНК проби, което показва високи нива на родственост между мъжете.

Интересното е, че има вариации в интензивността на спада на мъжкото генетично разнообразие. Той е по-слабо изразен в източно- и югоизточноазиатското население, отколкото в европейските, западните и южноазиатските популации. Това може да се дължи на факта, че патриархалните култури са много по-важни в последните региони.