Противоракова "ваксина" премахва тумори при мишки

Лекарството, разработено от изследователите, се инжектира директно в тумора

НаукаOFFNews Последна промяна на 02 февруари 2018 в 11:57 9800 0

Кредит Science Translational Medicine

Инжектиране на незначителни количества от две имуностимулиращи средства директно в тумори на мишки може да премахне всички следи от рак при животните, включително отдалечени, нелекувани метастази, според проучване от изследователи от Станфордския университет, цитирано от МedicalХpress.

За своето постижение учените съобщават в списание Science Translational Medicine.

Подходът работи за много различни видове рак, включително и срещу тези, които възникват спонтанно, показва проучването.

Изследователите смятат, че локалното приложение на много малки количества от агентите може да послужи за бърза и сравнително евтина терапия на рака, която е малко вероятно да предизвика нежелани странични ефекти, защото това е обикновена имунна стимулация на организма.

"Когато използваме тези две вещества едновременно, се вижда, че се премахват туморите по цялото тяло", заяви Роналд Леви (Ronald Levy), професор по онкология. "Този подход заобикаля необходимостта от определяне на специфични  за тумор имунни цели".

Единият агент в момента вече е одобрен за използване при хора, а другият е тестван за хуманна употреба в няколко несвързани клинични проучвания. Клиничните тестове започнаха през януари, за да се провери ефекта от лечението при пациенти с лимфом.

"Невероятни ефекти по цялото тяло"

Леви е пионер в областта на имунотерапията на рака. Изследванията в лабораторията му доведе до разработката на Ритуксимаб (Rituximab), антитуморен агент от групата на моноклоналните антитела, одобрен за използване терапия при хората.

Някои подходи за имунотерапия разчитат на стимулиране на имунната система в организма. Други са насочени към естественото ограничаване на противораковата активност на имунните клетки. Трети, като Т-клетъчната терапия CAR, наскоро одобрена за лечение на някои видове левкемия и лимфоми, изискват да бъдат отстранени от тялото имунни клетки на пациента и да бъдат генетично конструирани така, че да атакуват туморните клетки. Много от тези подходи са успешни, но всеки от тях има недостатъци - от странични ефекти до високи разходи и дългото време за подготовка или обработка.

"Всички тези постижения на имунотерапията променят медицинската практика", отбеляза Леви. "Нашият подход използва еднократното прилагане на много малки количества от две средства за стимулиране на имунните клетки само в рамките на самия тумор. При мишките видяхме невероятни ефекти по цялото тяло, включително отстраняване на тумори в цялото тяло на животното".

Раковите заболявания често съществуват в странно състояние на неопределеност по отношение на имунната система. Имунните клетки като Т-клетките разпознават анормалните протеини, които често присъстват в раковите клетки и прониквайки атакувар тумора. Но нарастващият тумор често намира начини да потисне активността на Т-клетките.

Метод Леви работи за повторното активиране на атакуващите рака Т-клетки чрез инжектиране на микрограми от две средства директно в мястото на тумора. (един микрограм е една милионна част от грама).

Първият елемент - CpG-олигонуклеотид (къс фрагмент ДНК) се свързва с тол-подобния рецептор 9 (TLR9). TLR9 усилва  експресията на рецептора ОХ40 на Т-лимфоцитите - рецепторът осигурява деленето и оцеляването на Т-клетките и производството на цитокини - пептидни молекули, които регулират взаимодействието между клетките.

Вторият агент на препарата са антитела към рецептора OX40. Този компонент стимулира активността на Т клетките, предизвиквайки атака на тумора. Тъй като "сместа" се инжектира в самия тумор, веществата активират само свързаните с него Т-лимфоцити.

Ракът е унищожен

Подходът сработва стряскащо добре при 90 лабораторни мишки, в чиито организъм изкуствено са въведени клетки от лимфом. Всяка мишка образува два тумора на дясното и лявото рамо. Животните се инжектират в един от туморите. След инжектирането туморите започват да намаляват, за 87 животни от 90 лечението е успешно при първия опит. В същото време, не само туморът, в който е направена инжекцията, намалява, но и вторият незасегнат. Останалите три мишки са излекувани при втория опит.

Други експерименти показаха, че методът работи за мишки с меланом и тумори на млечната жлеза и дебелото черво.

"Това е много целенасочен подход", подчертава Леви.

Сега се провежда клинично изпитване за около 15 пациенти с лимфом на ранна етап. Ако тестовете се окажат успешни, Леви смята, че лечението може да бъде полезно за много видове тумори. Той предвижда бъдеще, в което клиницистите ще инжектират двете средства в туморите при хора преди хирургическото отстраняване на рака, като по този начин да се предотврати рецидив поради неидентифицирани метастази или да се забави развитието на раковите клетки или дори да се предотврати появата на бъдещи тумори, които възникват поради генетични мутации като BRCA1 и 2.