Робот динозавър тества изненадваща теория за еволюцията на перата (видео)

Експерименти с роботизиран динозавър показват, че перата може да са еволюирали, за да сплашват плячката да избяга от скривалищата си, стратегия, използвана от някои съвременни птици.

Ваня Милева Последна промяна на 26 януари 2024 в 10:17 2606 0

Робоптерикс, имитатор на динозавър, срещу скакалците

Кредит Jinseok Park, Piotr Jablonski et al.

Робоптерикс, имитатор на динозавър, срещу скакалците

Перата са удивително еволюционно изобретение, което дава възможност на съвременните птици да се реят в небето. Но за какво са служели на динозаврите, преди да се научат да летят? Има много предположения и все още е загадка. Корейски учени предлагат необичайна хипотеза и подкрепят идеята си с експерименти с изграден от тях робот-динозавър.

Новото проучване предполага, че перата може да са еволюирали при динозаврите, за да плашат и прогонват плячката, преди да бъдат използвани за летене, твърдят изследователите, които са построили крилат робот и са го използвали, за да плашат скакалци.

Маховите пера, които са твърди, не като пухени пера, с централен стълб, се виждат във вкаменелости на някои динозаври като Caudipteryx, живял преди около 124 милиона години. Тези динозаври са имали крила, които не са били достатъчно силни за полет, така че как са били използвани не е ясно.

Джинсок Парк (Jinseok Park) от Националния университет в Сеул, Южна Корея, и неговите колеги предполагат, че те са били използвани, за да стряскат плячката да избяга от скривалищата, за да могат да бъдат хванати по-лесно. Тази стратегия за "лов с помощта на сплашване" се използва от съвременните птици, включително голямата земна кукувица (Geococcyx californianus) и многогласния присмехулник (Mimus polyglottos).

За да проверят тази идея, Парк и колегите му изграждат роботизиран модел на Caudipteryx в реален размер, наречен Робоптерикс. Роботът се приближава до скакалци, които вероятно са били плячка на Caudipteryx. Без пера, малко под половината от тестваните скакалци се разбягват, но когато изследователите прикрепят пера към крилата, техният брой се увеличава до над 90 %.

Робоптерикс, имитатор на динозавър, срещу скакалците. Кредит: Jinseok Park, Piotr Jablonski et al.

Екипът записва и невронните реакции на скакалците, докато им се показва анимация на Caudipteryx. По-силна активност се наблюдава в невроните, участващи в реакциите на бягство, когато има пера в анимацията, отколкото без.

Парк отбелязва, че проучването демонстрира, че тази стратегия за "лов чрез сплашване" е потенциално решаващ фактор в еволюцията на маховите пера по горните крайници и опашките на динозаврите.

"Това от своя страна би могло да доведе до еволюцията на по-големи и по-твърди пера, допринасящи за по-успешни преследвания и забележими визуални ефекти", обяснява авторът.

Хищници с махови пера биха могли да издухат плячка от по-далеч, позволявайки им да видят траекторията на бягащите насекоми, обяснява Парк. Това ще им позволи да ловят плячката във въздуха относително лесно, смята авторът. Дори ако жертвата им попадне в растителност, хищникът може да види къде е кацнала и да я последва.

"Ние смятаме, че маховите пера са еволюирали първо за лов и по-късно са били използвани за летене", подчертава Парк.

Илюстрация на динозавър Caudipteryx. Кредит: Wikimedia Commons

Но според Стивън Солсбъри (Steven Salisbury) от Университета на Куинсланд, Австралия, това обяснение е твърде опростено.

"Струва ми се, че е много малко вероятно структура, толкова сложна като маховите пера, да се развие за такава специфична поведенческа роля", коментира Солсбъри.

"Сигурен съм, че има много начини да се изплашат скакалци, освен да се размахват пера.“

Вероятно няма единствена причина защо са се развили перата, отбелязва Солсбъри.

"Може перата да са за плашене на скакалци, може да са за изолация и за мътене на яйца. Те са подходящи за перчене, за стабилизиране на позицията на тялото при бягане и, разбира се, за планиране и активно летене. Перата помагат за всякакви неща."

Справка: Park, J., Son, M., Park, J. et al. Escape behaviors in prey and the evolution of pennaceous plumage in dinosaurs. Sci Rep 14, 549 (2024). https://doi.org/10.1038/s41598-023-50225-x