Свръхнова накара хората да проходят на два крака

НаукаOFFNews Последна промяна на 29 май 2019 в 13:14 9045 2

Композитно изображение на свръхновата Cassiopeia A. Подобно събитие може да е предизвикало пожари и е довело до екологични промени на Земята преди милиони години. Кредит: NASA

Избухването на далечна свръхнова може да е предизвикало екологични промени на Земята, които принуждават предшествениците на хората да се изправят на два крака.

Огненият изблик на близка умираща звезда  милиони години може да е помогнала да се промени хода на живота на Земята.

След смъртта си тази свръхнова изпраща в космоса високоенергийни заредени частици, наречени космически лъчи. Едно ново проучване твърди, че тези космически лъчи може да са довели до избухването на горски пожари по целия свят.

Мащабните пожари преди 7 и 8 милиона години драстично намаляват площта на горите, така че нашите далечни предци е трябвало да „слязат от дърветата“, да се изправят и да започнат да се развиват в новата екосистема на саваната. Може би причината за тези ключови процеси в историята на нашия вид са експлозиите на далечни свръхнови.

Това твърдет Ейдриън Мелот (Adrian Melott) и Брайън Томас (Brian Thomas) в статия, публикувана в The Journal of Geology.

Огънят от небето, който ни направи хора

Предполага се, че първите хоминиди, които са преминали към изправената походка, са сахелантропите, чиито останки датират на почти 7 милиона години. Предполага се, че намаляването на горите, което ги е накарало да се преместят в саваната, е причинено от гръмотевични бури и пожари.

Разглеждайки друга супернова от преди 2 до 3 милиона години, изследователите пишат, че са намерили механизъм, чрез който свръхновите биха могли да подпалят земните пожари.

Космическите частици и потоците радиация, изхвърлени от експлозията, биха могли да проникнат далеч в атмосферата на Земята, йонизирайки я. Учените изчисляват, че избухваща свръхнова на разстояние от 164 светлинни години, може да доведе до 50-кратен скок в съдържанието на йони във въздуха. Този процес би трябвало да доведе до увеличаване на броя на свободните електрони, отделени от атомите, което от своя страна води до натрупване на заряди и тяхното освобождаване под формата на мълнии. Такава верига от събития, според Мелот и Томас, може да доведе до разпространението на горските пожари и евентуално до появата на двуноги примати, предци на съвременните хора.

Има доказателства за друга супернова отпреди 6 до 10 милиона години, което би помогнало да се обясни пика на горски пожари по това време. Тези пожари превръщат огромни горски масиви в просторни тревни площи, които днес се срещат в Африка, нещо, за което отпреди това се знаеше, че е помогнало на хората да се изправят и да тръгнат на два крака.

Базирайки се на проби от желязо-60 - радиоактивна форма на желязо, създадена в свръхнови - взети от дъното на океана, учените смятат, че подобно събитие е възникнало преди около 2 до 3 милиона години. Авторите изследват какво би могло да се случи след това събитие и използват тези данни, за да посочат, че началният тласък на една от най-важните промени в живота на нашите предци се крие далеч в космоса.

Справка: From Cosmic Explosions to Terrestrial Fires?, Adrian L. Melott1, and Brian C. Thomas, The Journal of Geology

Източник: Could a supernova have made humans bipedal?

31.05 2019 в 08:46

Проблем 1: Базови познания по физика могат да ни доведат прозрението, че една по-йонизирана атмосфра ще ни докара по-малък брой и по-слаби мълнии. Това е един от първите начини за измерване на радиоактивност, освен всичко (чрез разреждане на статично електричество).

Проблем 2: Базови познания по ботаника ни подсещат, че горските пожари са нормална част от живота в много земни екосистеми. Запалването на пожара изисква не толкова мълнии, каквито има непрекъснато, колкото състояние на гората, което позволява разпространение на огъня.

Проблем 3: Там където е било гора, 20 години след пожара пак е гора и известно време е гора, докато пак се натрупат условия за пожар. Такива циклични гори и сега си имаме.

За да превърнем гората в савана, трябват промени в климата. Това не е невъзможно да се случи заради свръхновите, но връзката ще да е друга.

oja

29.05 2019 в 16:35

Явно превеждащия статията и присъствал на събитието. Евала.