Това удивително безгръбначно премина когнитивен тест, предназначен за деца (видео)

Сепията показва, че е способна на самоконтрол

Ваня Милева Последна промяна на 04 март 2021 в 00:00 5947 0

Sepia officinalis. Кредит: Wikimedia Commons

Сепиите разкриват един изненадващ аспект от интелигентността си: самоконтрола. Това откритие е още една стъпка към трудната цел да разберем еволюцията на интелигентността.

Това морско главоного, известно още като Sepia officinalis, е несъмнено интригуващо. Сепиите, подобно на роднините си главоноги, са известни със своите невероятни камуфлажни способности, благодарение на специализирани кожни клетки, които им позволяват да променят цвета си мигновено.

Но освен, за да се скрият от нежеланото внимание на хищниците, изследванията установяват, че тези умни главоноги използват способностите си за промяна на цвета по много креативен начин: като се преструват на другия пол, за да получи партньорка.

Проучване, публикувано в списание Proceedings of the Royal Society, намира сепията също може да се демонстрира самоконтрол като отлага задоволяването на глада, за да улови по-висококачествена плячка.

Откритие е неочаквано, споделя водещият автор Александра Шнел (Alexandra Schnell), изследовател от Университета в Кеймбридж.

„Намирането на доказателства за самоконтрол при сепия, безгръбначно животно, отклонило се от рода на гръбначните животни преди повече от 550 милиона години, е изненадващо“, коментира Шнел.

Сепия в експериментален аквариум. Кредит: Alex Schnell

В края на 60-те и началото на 70-те години изследователят Уолтър Мишел (Walter Mischel) провежда известния в момента Станфордският маршмелоу експеримент (Stanford mashmallow experiment) .

В този тест Мишел проверява силата на волята на деца в предучилищна възраст чрез прост експеримент: изследователите поставят бонбон маршмелоу пред детето. Ако детето успее да устои на изкушението да не изяде бонбона 15 минути, ще да получи второ сладко лакомство. Но ако детето отстъпи твърде рано, те получават само един бонбон.

Изследването в Станфорд подчерта връзките между самоконтрола и определени когнитивни умения. Изследователите в това проучване на сепията са вдъхновени от този експеримент.

„Адаптирахме Станфордският маршмелоу експеримент, така че да е по-удобен за сепиите“, разказва Шнел.

Алекс Шнел разглежда сепията. Кредит: Grass Foundation

Изследователите обучават, след това тестват сепии в експериментален аквариум, използвайки два метода, предназначени да преценят дали животното може да се обучи да устои на краткосрочното изкушение да изяде по-нискокачествена храна и в крайна сметка да получи по-висококачествена храна.

„Това включва първо тестване на хранителните предпочитания на всяка отделна сепия, участвала в проучването и след това използване на първото им предпочитание като отложено възнаграждение и второто им предпочитание като изкусителна незабавна награда“, обяснява Шнел.

Вместо маршмелоу, предпочитаното лакомство са няколко живи стъклени скариди (Palaemonetes). По-малко предпочитаният избор бе малко сурови кралски скариди.

Екипът също така тества колко дълго главоногите са готови да устоят на изкушението, като започват със закъснение от 10 секунди. Впоследствие отлагането на наградата е увеличавано на интервали от 10 секунди.

Две са основни открития :

1. Сепиите могат да забавят удовлетворението си, за да получат по-висококачествена плячка
  2. Те успяха да го отложат за значителен период от време, вариращ от 50 до 130 секунди

Sepia officinalis. Кредит: Wikimedia Commons

Новите открития показват за първи път връзка между самоконтрола и способността за обучение при животни, които не са примати.

Сепията "показа способности за самоконтрол, сравними с това, което виждаме при маймуните, врановите (Corvidae) и папагалите", коментира Шнел.

Предишни изследвания за развитието на силата на волята - и нейната връзка със способността за обучение и интелигентността - са се фокусирали най-вече върху хора и примати като шимпанзетата.

Причините за еволюцията на самоконтрола при приматите и хората са по-ясни според Шнел. Те включват отлагане на ловуването, докато не се изработят инструменти, укрепване на социалните връзки и по-дълъг живот.

Илюстрация на условията за тестване в изследването. Кредит: Schnell et. al.

„Маймуните, врановите и папагалите са дълголетни и социални и по този начин ползите от самоконтрол са очевидни за тези животни“, обяснява Шнел.

Еволюцията на самоконтрола не е толкова ясна при безгръбначни като сепията, която обикновено не доживява до третия си рожден ден.

"Следователно нашето разбиране защо еволюира самоконтролът винаги се основава на еволюционен натиск, който е от значение за дълголетните социални видове", коментира Шнел.

За разлика от нечовекоподобните примати, изследването предполага, че главоногите може да са еволюирали самоконтрола си по друга причина: техните хранителни навици .

Сепията похапва. Кредит: Grass Foundation

Сепиите често остават замаскирани, скрити неподвижни за дълго време. Те имат ограничени и спорадични възможности за лов на плячка в дивата природа. Естеството на начина на лов „на пусия“ (да дебне и чака) на сепията може да е увеличило способността й за самоконтрол .

„Способността да упражняват самоконтрол може да увеличи техния успех в изхранването, защото атаките от засада вероятно ще бъдат по-успешни, когато сепиите са в непосредствена близост до плячката си“, пишат изследователите в изследването.

Чрез установяване на способността за самоконтрол на сепиите, изследователите са една крачка по-близо до разгадането на еволюционния произход на интелигентността.

„Идентифицирането на съпоставими когнитивни способности при различни животински линии осигурява по-цялостно разбиране за произхода на интелигентността“, отбелязва Шнел.

Докато резултатите от експеримента са обещаващи, предстои ни дълъг път, преди да разберем напълно еволюцията на самоконтрола при животните - особено безгръбначни като сепиите.

По-конкретно, ние не разбираме поведенческите механизми, стимулиращи тези поведения. Защо главоногите демонстрират самоконтрол? И какво ни казва тази способност за самоконтрол за еволюцията на интелигентността при живите същества?

Засега тези въпроси остават без отговор. Шнел твърди, че тази липса на знания произтича от ограничените, "до голяма степен пренебрегвани" изследвания за самоконтрол и други когнитивни функции при безгръбначни видове.

Октоподите биха могли да служат като подходящ предмет за бъдещи изследвания поради техните уникални навици за търсене на храна, при които "те се движат напред, правят пауза за кратко, наблюдават заобикалящата ги среда, след което обикновено сменят посоката си", пише изследователският екип.

"Усилията за разширяване на обхвата на моделни видове ще помогнат да се определи произходът на когнитивните черти и също така ще ни помогнат да получим по-цялостно разбиране за развитието на интелигентността", казва Шнел.

Справка: Cuttlefish exert self-control in a delay of gratification task