Учените откриха гигантски вирус край бреговете на Хавай

НаукаOFFNews Последна промяна на 08 май 2018 в 00:07 8304 0

Вирусът TetV се репликира в клетка на водорасли. Christopher Schvarcz, UH Manoa, SOEST

Учени са открили вирус с необичайни характеристики в крайбрежните води край Оаху, Хавай.

Екипът на Центъра за микробиална океанография към Университета на Хавай (UH) в Маноа описва находката в списанието Virology.

Вирусът TetV-1 инфектира едноклетъчни водорасли, наречени Tetraselmis. Той е толкова голям, че съперничи по размер на бактериите и влиза в категорията "гигантски вируси". През последните 15 години се откриват все повече от тези по-големи варианти, а размерите им стават все по-големи.

"Повечето вируси са толкова малки, че се нуждаем от електронен микроскоп, за да ги видим", заяви за ЕurekАlert Григ Стюард (Grieg Steward), професор в катедрата по океанография на UH Маноа и съавтор на изследването. "Тези гиганти съперничат на бактериите по размер и техните геноми често кодират функции, които никога преди не сме виждали във вируси."

В изследването екипът секвенира генома на вируса и открива, че има няколко гени, взети от водораслото Тетраселимис. Това включва два гена, свързани с процеса на ферментация, с който водораслите получават енергия от захарите.

Не е съвсем ясно защо вирусът има тези гени, но може ферментационните гени да позволяват на TetV да процъфтява в условия на малко кислород във вътрешността на водораските.

"Геномът на TetV е най-големият секвенциониран досега за вирус, който заразява фотосинтезиращ организъм, а гените му разкриват безпрецедентни механизми, чрез които вирусите манипулират метаболизма на гостоприемника си", пише екипът в своята статия.

Вирусът се крие в мътни води, където кислородът е оскъден. Lydia Baker, UH Manoa, SOEST

Изследването на вируси като този е важно, тъй като те могат да имат силен ефект върху хранителните източници на животните. Могат да се разпространяват чрез популации от фитопланктон, причинявайки им разпад и разлагане на клетките им. Самото водорасло тетрасемис е източник на храна, а също и на скорбяла за производството на биогорива.

"Звучи зле - казва Стюард - но вирусите всъщност спомагат за поддържането на баланс в морската екосистема. Вирусите се разпространяват по-ефективно чрез силно концентрирани популации, така че ако един вид фитопланктон расте по-бързо от другите и започва да доминира, може да бъде повален на по-ниско ниво от вирусна инфекция, давайки възможност на другите видове да се развиват."

Екипът планира да проведе полеви и лабораторни експерименти, за да види дали тяхната теория за вирусните гени е вярна. Но отбелязват, че е вероятно само един от милионите други вируси, които очакват, да бъдат открити.