Чандраян-3: Какво предстои за индийската мисия на Луната? Видео от спускането на повърхността на Луната

Лунният спускаем апарат Чандарян-3 на ISRO е уловил спускането на повърхността на Луната на 23 август 2023 г. с помощта на своята камера

Ваня Милева Последна промяна на 25 август 2023 в 00:01 5671 0

Поглед на мястото за кацане, включително част от крака за кацане на космическия кораб и неговата сянка.

Кредит ISRO

Първите изображения от индийската мисия Чандраян-3, направени след историческото докосване на сондата до луната, които ви показахме вчера, разкриха повърхност с петна близо до южния полюс на Луната.

Индийската организация за космически изследвания (ISRO) сподели изображенията в X, бивш Twitter, в сряда (23 август), около четири часа след като космическият кораб Чандраян-3 завърши плавното си спускане.

Първият набор от четири изображения бяха направени от камерата на спускаемия модул, докато той се е приближавал към повърхността на Луната. Допълнително изображение от камерата на спускаемия модул, споделено малко по-късно, показва бегъл поглед на мястото за кацане, включително част от крака за кацане на космическия кораб и неговата сянка. Може да го видите на заглавната снимка горе.

Какво предстои за индийската мисия Чандраян-3 на Луната?

Очаква се тази първа мисия близо до южния полюс на Луната да продължи, докато слънцето залезе на Луната след две седмици.

Въпреки многобройните кратери и ровове, които са оселяли региона, индийският роботизиран космически кораб Чандраян-3 се докосна меко, както бе предвидено в сравнително плоското си място за кацане между кратерите Manzinus C и Simpelius N, разположено на около 70 градуса от луннния Южен полюс.

Задвижващият блок на космическия кораб, модул с форма на кутия, който е прехвърлил спускаемия апарат-луноход на Чандраян-3 на орбита около Луната и се е отделил от нея преди кацането, продължава да кръжи около най-близкия съсед на Земята. Модулът е оборудван само с един научен инструмент, наречен SHAPE (Spectro-polarimetry of Habitable Planet Earth), който е предназначен да изучава Земята от лунна орбита, като на практика имитира наблюдения на далечна екзопланета .

По-голямата част от вниманието на света обаче е насочено към повърхността на Луната. Малко след като спускаемият модул Викрам каца на Луната, установява комуникация с контрола на мисията в Бенгалуру (Бангалор) на Индийската организация за космически изследвания (ISRO).

И космическата агенция обяви късно вчера в X (бивш Twitter), че луноходът Праджан успешно се е претърколил от спускаемия модул по къса рампа и е "направил разходка по Луната". Това означава, че луноходът успешно е разположил свои собствени малки слънчеви панели, които го задвижват. Той има два спектрометъра на борда за изследване на състава на лунната почва в непосредствена близост до мястото на кацане.

Въпреки че луноходът е оборудван с камери за избягване на препятствията, движенията му ще бъдат контролирани през цялото време, така че да се движи в зрителното поле на камерите на спускаемия модул Викрам, обясняват ISRO.

По данни на ISRO Викрам е задействал и три от своите четири бордови научни експеримента на 24 август. Особено интересен инструмент е термичната сонда, която за първи път ще изследва плитко лунната почва и ще измерва нейната температура, наред с други свойства.

Вторият инструмент на Викрам ще изследва слоя разредена атмосфера на Луната, известен като йоносфера, който е пълен с електрони и йони, образувани до голяма степен в резултат на слънчевата радиация. Учените разказват, че тази сонда ще помогне да се определи дали йоносферата е компактна през цялото време или нейната плътност се променя с времето и променящите се условия на слънчева светлина.

Третият експеримент е сеизмометър, който ще усети лунни трусове близо до мястото за кацане, докато четвъртият полезен товар е пасивна лазерна ретрорефлекторна решетка от НАСА за „изследване на динамиката на лунната система“.

Учените ще събират възможно най-много научни данни през следващите две седмици, защото нито спускаемият модул, нито луноходът са проектирани да издържат на суровата нощ на Луната, когато полярните температури падат до минус 230 градуса по Целзий.

Така че, когато сенките погълнат спускаемия модул Викрам и лунохода Праджан след залез слънце, няма да е изненада, ако останат без комуникация.

Източник: What's next for India's Chandrayaan-3 mission on the moon? space.com