Отровна газова вълна може да е унищожила половината от морския живот при първото масово измиране на Земята

Преди около 510 милиона години смъртоносна комбинация от ниско съдържание на кислород и рязко покачване на сероводорода може да е унищожила 45% от живота в океана.

Ваня Милева Последна промяна на 22 декември 2023 в 00:00 10236 0

Вкаменелости на трилобити в скала.

Кредит Pexels / Public Domain Certification

Вкаменелости на трилобити в скала.

Преди около 530 млн. години планетата кипи от живот след Камбрийския взрив, когато повечето основни животински групи, които виждаме днес, започват да се появяват във фосилните записи. По-голямата част от това изобилие е концентрирана в океаните, които са богати на фантастични същества като бронирани трилобити, триметрови скариди и червеи с огромни шипове.

Но фосилните записи показват, че само 20 години по-късно нещо е унищожило 45 % от всички животни в океана. Това масово измиране е довело до катастрофа с безпрецедентни мащаби.

Години наред преобладаваше мнението, че това внезапно измиране е било причинено главно от бързото разпространение на условия с ниско съдържание на кислород или "аноксични" условия. Една от теориите е, че то е предизвикано от внезапната експлозия на камбрийския живот, който покрива морското дъно с разлагаща се органична маса на умиращите растения и животни и на свой ред изсмуква огромни количества кислород от водата.

Но изследване, публикувано в списание Geophysical Research Letters, показва, че тази смъртоносна вълна може да е била подсилена от нещо друго: вълна от химически газ, сероводород, който е задушил живота в морето.

"Това химично вещество е смъртоносно за всички морски животни", разказва пред Live Science съавторът на изследването Чао Чан (Chao Chang), геохимик от Северозападния университет в Сиан, Китай. "По принцип нито едно животно не би могло да оцелее в подобна среда за дълго време."

Екипът на Чан открива следи от това измиране в камбрийския геоложки запис на платформата Яндзъ - огромно плато в Южен Китай, което някога е било под вода. Екипът отишъл там в търсене на молибден - химичен елемент, който се пренася от земните скали чрез реките и накрая - в океана. Молибденът е дълготраен, а в океана концентрациите му в седиментите се различават в зависимост от химическия състав на заобикалящата го вода. И двата фактора го правят добър показател за условията в океана отпреди хилядолетия, отбелязва Чан.

Пробите от периода на масовото измиране съдържат високи нива на молибден. Това подсказва, че във водата трябва да е имало сероводород, тъй като молибденът "може да се комбинира със сяра, за да образува неразтворими съединения", които след това се отлагат в седиментите, обяснява Чан.

Това се случва с много по-висока скорост в сулфидните води, отколкото в обикновените води, "особено когато концентрацията на сероводород е висока", посочва той. С други думи, по-високите концентрации на молибден могат да се свържат с по-големи количества сероводород в морето.

Но какво е предизвикало това разпространение на сероводорода?

"На сегашния етап никой не може да каже със сигурност какво е предизвикало разширяването на сулфидните води", коментира Чан.

Въпреки това кислородният дефицит може да е бил причинен от експлозия на органични вещества, които впоследствие са потънали на морското дъно и са изгнили, осигурявайки банкет за трилиони микроби, добавя той.

Тъй като тези микроби са се хранили с разлагащата се материя, те също така са поглъщали сулфата, който се среща естествено в морската вода. Но в този процес нарастващата популация от микроби е превърнала сулфатите в страничен продукт - сероводород - и е наситила водата с този газ, предизвиквайки токсичната вълна.

Въпреки че пробите на изследователите са само от съвременен Китай, изследователите смятат, че това ове разпространение на токсични газ се е случило в световен мащаб, тъй като молибденът престоява в океана стотици хиляди години.

"По принцип това означава, че преди молибденът да бъде отстранен от океана, морската вода в него вече ще се е смесила напълно вече многократно", заявява Чан.

Този дълъг жизнен цикъл означава, че нивата на изотопите на молибдена, регистрирани в един участък от океанските седименти, ще отразяват средното ниво на цялото море.

Последващите изследвания ще имат за цел да установят какво е причинило аноксичните условия и скоро след това последвалата сулфидна вълна, отбелязва Чан. Този вид работа помага на учените да очертаят картината на границите на обитаемост на Земята.

Справка: Mass Extinction Coincided With Expanded Continental Margin Euxinia During the Cambrian Age 4