Папагали топят във вода твърд хляб, за да подобрят текстурата му

Ваня Милева Последна промяна на 18 декември 2023 в 00:00 2643 0

Кредит Biology Letters (2023). DOI: 10.1098/rsbl.2023.0411

Изследователите съобщават, че случайно са забелязали, че една от птиците, мъжки на име Пипин, взел парче сухар и се насочил към близката купа с вода, която обикновено се използва за къпане. Щом стига, той вкарва парчето хляб под водата и го задържа там няколко секунди. След това вади хляба от водата и го изяжда.

Някои папагали от вида Гофиновото какаду полагат големи усилия - например да се катерят и да преместват предмети от пътя си, само за да потопят във вода твърдия си хляб, преди да го изядат.

Това описват в своя доклад, публикуван в списанието Biology Letters, двама изследователи по ветеринарна медицина от Медицинския университет на Виена и Виенския университет - Йерун Зевалд (Jeroen Zewald) и Алис Ауерсперг (Alice Auersperg).

Всъщност много животни са наблюдавани да потапят храна във вода преди консумация - миещите мечки са отличен пример. Предишни изследвания показват, че най-малко 25 вида птици потапят храна във вода преди консумация, но защо го правят, остава неясно.

В това ново проучване изследователите, работещи в лабораторията за изследване на гофиновите какаду към Университета по ветеринарна медицина във Виена, случайно откриват, че някои от птиците в лабораторията носят парчета сухар в близката купа с вода и ги потапят за няколко секунди преди да ги консумират. Сухарът е два пъти изпечен, сух и крехък хляб, който обикновено се дава на никнещи зъбки на бебета. В този случай той се дава на гофиновите какаду като част от ежедневните им дажби в лабораторията.

Кредит: J. S. Zewald et al, Biology Letters (2023). DOI: 10.1098/rsbl.2023.0411

Заинтригувани от наблюдението си, изследователите започват да наблюдават по-внимателно, когато на птиците се дава храна - сухарът е сервиран заедно със семена, пелети за птици, сушени плодове и корнфлейкс. Докато наблюдават, изследователите забелязват, че няколко от птиците имитират действията на Пипин, въпреки че се различават както по ентусиазъм, така и по време на потапяне на хляба.

След като са наблюдавали как птиците се хранят в продължение на 12 дни, изследователите отбелязват, че 7 от 18-те птици в лабораторията са потапяли храната си. Птиците оставят хляба във водата средно за 23 секунди, повече от достатъчно време, за да омекне текстурата му. А някои от птиците са готови да полагат големи усилия, за да накиснат хляба си, преди да го изядат, като например да се катерят по стълби и да преместват предмети от пътя.

Кредит: J. S. Zewald et al, Biology Letters (2023). DOI: 10.1098/rsbl.2023.0411