
Печат на повече от 2000 години е открит в скалните основи на Западната стена в Йерусалим, Израел. Изработен е от аметист и има уникална гравюра - птица и клон от рядко библейско „балсамово дърво“ с пет плода, съобщава Израелския департамент за антиките (IAA - Israel Antiquities Authority).
Малкият артефакт от периода на Втория храм (между 516 г. пр. н. е. и 70 г. н. е.) има отвор за закрепване на метална тел, което позволява да се носи като пръстен.
„Печатите са били използвани за подписване на документи и са използвани и като модни вещи, като бижута“, разказват изследователите.
Аметистовият печат е приблизително 1 см дълъг и 0,5 см широк.
Гравиран е с гълъб до дебел, дълъг клон с плодове.
"През последните десетилетия преди разрушаването на Втория храм някой – евреин, вероятно поклонник – вървял по внушителния път, който свързвал басейна Силоа в покрайнините на Йерусалим с Храмовия хълм. За важния повод той носел най-скъпите си дрехи и украшения, включително деликатен пръстен с гравиран камък от люляков аметист. Но в тълпата пръстенът се счупва, камъкът се плъзга на пода и след това в подземния дренажен канал.
Около 2000 години по-късно малкият артефакт е извлечен от доброволци, пресяващи почвата, изкопана по време на археологически разкопки в района", разказва Jerusalem Post.
След като го разглеждат добре, експертите откриват допълнителна изненада: преливащият камък вероятно съдържа първото известно изображение на растение, споменато на видно място в Библията, както и в по-късни еврейски и други исторически източници, като Градът на Давид, съобщават от Управлението по антиките и Израелската агенция за природата и парковете (INPA).
Известно е като „балсам на Галаад“, балсамово дърво (nataf) или „райска ябълка“, но не е свързано с днешния добре познат оранжев плод райска ябълка (персимон).
Растението, гравирано на пръстена има съвременното научно име Commiphora gileadensis.
През периода на Втория храм растението е било използвано като една от по-скъпите съставки за производството на тамян, парфюм, лекарства и мехлеми.
„Към края на периода на Втория храм използването на каменни печати става все по-разпространено“, обяснява проф. Шуа Аморай-Старк (Shua Amorai-Stark), експерт по гравирани скъпоценни камъни. „Но в повечето печати, открити досега с растителни гравюри, е обичайно да се откриват растения, които са били често срещани в Израел по това време: лози, фурми и маслини. Но върху този каменен печат веднага забелязахме, че плодът върху него не прилича на нито един от плодовете, които сме срещали до момента.”
В Битие синовете на Яков хвърлят брат си Йосиф в яма, решавайки да го продадат в робство, и след това виждат „керван на исмаилитяни, идващи от Галаад, камилите им, носещи дъвка, балсам и ладанум, за да бъдат отнесени в Египет”.
По-късно, в Изход, видът е включен от Бог в съставките за храмовия тамян.
„Вечният каза на Мойсей: „Ще ти донесат благоуханни подправки, сок от балсамово дърво, ониха, галбан и други благоуханни подправки с чист тамян. Всяка от тях трябва да бъде с еднаква тежест и да се направи от него тамян, парфюм според изкуството на парфюмериста, чист и свят“, гласят два стиха в 30-та глава.
Балсамът на Галаад е известен също и като компонент на любимия парфюм на Клеопатра, легендарната царица на Египет.
„Това е важна находка, защото може да е първият път, когато е открит печат с гравюра на скъпоценното и известно растение, за което досега можехме да четем само в исторически описания“, разказва археологът д-р Ели Шукрон (Eli Shukron), който провежда разкопките в основите на Западната стена от името на IAA и града на Давид.
И дървото, и гълъбът са олицетворение на късмет и успех, смятат специалистите.
„Растението балсам е положителен символ, защото освен факта, че е било използвано за производството на парфюми и лекарства, на древната райска ябълка – която, между другото, изобщо не прилича на днешната райска ябълка – са се приписвали магически и церемониални свойства и е една от съставките, използвани за направата на храмовия тамян през периода на Втория храм, когато е направен този печат“, обяснява Шукрон.
„Гълъбът също е положителен мотив в елинистичния, римския и еврейския свят“, разказва Аморай-Старк. "Той символизира богатство, щастие, доброта и успех."
Собственикът на пръстена вероятно е бил богат човек, добавя археологът.
„Производството и търговията, които са се извършвали около растението райска ябълка, са строго контролирани по това време от евреи, живеещи в басейна на Мъртво море, където плодовете са се отглеждали“, разказва Аморай-Старк. „Предполагам, че собственикът на печата е бил човек, който е притежавал овощна градина за райски ябълки и когато е дошъл при майстора, който е изработил пръстена за него, е възможно да е донесъл клонка от райска ябълка, така че майсторът да знае какво да издълбае върху камъка."
Източници:
2,000-Year-Old Amethyst Seal Found in Israel, Sci-news.com
Rare biblical ‘balsam tree’ found depicted on 2000-year-old amethyst seal, Jerusalem Post
Коментари
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!
5051
1
04.11 2021 в 03:41
И най-вероятно този печат е на някой ПАЛЕСТИНЕЦ или на АНТИЧЕН МАКЕДОНЕЦ.
Последни коментари
Peter Petrov
След многократни експлозии нов тест за мегаракетата на Мъск
поп Дръвчо
Гледайте за първи път на живо как новооткритият "междузвезден посетител" 3I/ATLAS се устремява към нас
Bai Tanas
Как е миришел Древният Рим? Честно казано - ужасно!
Прост Човек
Стъклените бутилки съдържат 5 до 50 пъти повече микропластмаси от пластмасовите бутилки
dolivo
Най-старите "човешки" фосили в Япония, се оказаха нечовешки, твърди ново проучване