Черна дупка изхвърля частици на разстояние три галактики

Наука ОFFNews Последна промяна на 04 февруари 2016 в 10:27 4616 0

Кредит НАСА

Телескопът "Чандра" направи снимки на уникална супермасивна черна дупка в центъра на галактика в съзвездието Живописец. Нейната енергия произвежда огромен лъч или джет от частици, движещи се почти със скоростта на светлината в междугалактическото пространство. Дължината на този джет надхвърля  диаметъра на нашата галактика около три пъти, около 300 хиляди светлинни години.

"Измислената "Звезда на смъртта" от "Междузвездни войни" може да изстрелва мощни лъчи в пространството, но Вселената обаче предизвиква явления, които често надхвърлят това, което може да хрумне на научната фантастика", разказва сайтът на орбиталния телескоп "Чандра", описвайки уникалното събитие.

Свръхмасивни черни дупки съществуват в центъра на почти всяка галактика. За разлика от черните дупки, които се образуват от колапса на изразходилите горивото си звезди, тяхната маса е няколко милиона пъти масата на Слънцето. Тези чудовищни обекти периодично поглъщат газ, звезди и други небесни тела и изхвърлят част от техния материал под формата на струи - горещи плазмени джетове, които се движат със скорост близка до скоростта на светлината.

В галактиката Живописец има един такъв впечатляващ обект. Тази галактика, разположена на близо 500 млн св. години от Земята, съдържа супермасивна черна дупка в центъра си. Нейната енергия произвежда огромен лъч или джет от частици, движещи се почти със скоростта на светлината в междугалактическото пространство.

Изображението показва свръхмасивната черна дупка, струята и контраструята. С "Radio Lobe" е отбелязан околния газ, избутан от струята и "горещата точка", причинена от ударните вълни - сходни с гърмежите от свръхзвуковите самолети - в близост до върха на струята.

За да получат изображение на тази струя, учените използват телескопа на НАСА Чандра в продължение на 15 години. Рентгеновите данни от орбиталния телескоп "Чандра" (в синьо) са комбинирани с данни за излъчванията на радиовълни от наземната мрежа от телескопи в Австралия - Australia Telescope Compact Array (в червено) в този нов композитен образ.

Струята (вдясно) в Живописец A показва непрекъснато рентгеново излъчване на разстояние от 300,000 светлинни години. За сравнение диаметърът на целия Млечния път е около 100 000 светлинни години.

Доклад, описващ резултатите от пручването на този гигантски джет ще бъдат публикуван в Monthly Notices of the Royal Astronomical Society (месечни известия на Кралското астрономическо общество) и е на разположение онлайн. Авторите са Мартин Хардкасъл (Martin Hardcastle) от университета в Хертфордшир в Обединеното кралство и колектив.

Изследователите са открили няколко зони с повишена яркост, наречени "​възли". Хардкасъл и колегите му установили, че рентгеновото сияние на струята се произвежда заради забавянето на електроните в тези области от магнитното поле на струята, а не в резултат на сблъсъци с фотоните на фоновото микровълново лъчение - "ехото на Големия взрив".