"Джеймс Уеб" направи снимка на звезда, която е на път да стане свръхнова (видео)

Ваня Милева Последна промяна на 16 март 2023 в 00:01 12732 0

Сияещата гореща звезда тип Волф-Райе, наречена WR 124

Кредит NASA, ESA, CSA, STScI, Webb ERO Production Team

Сияещата гореща звезда тип Волф-Райе, наречена WR 124

На около 15 000 светлинни години от нас една звезда се готви да избухне в свръхнова.

Космическият телескоп "Джеймс Уеб" (JWST) е заснел красиво изображение на масивна звезда, която е започнала да сваля външните си слоеве, преди да избухне в свръхнова.

Тази звезда се нарича WR 124 и е около 30 пъти по-масивна от Слънцето. Тя е тип Волф-Райе (Wolf-Rayet).

Някои от най-масивните звезди еволюират в звезди на Волф-Райе в края на живота си. Когато приближат края на краткия им живот, когато в ядрото на тези огромни звезди вече липсва водород, който да изгори, те започват да синтезират по-тежки елементи. Звездите на Волф-Райе вместо да експлодират, те изтласкват външните си слоеве с мощни енергийни взривове, които предизвикват пориви на звездните ветрове със скорост от милиони километри в час. Това създава заобикалящата ги мъглявина, богата на йонизиран хелий, въглерод, азот, но са загубили почти всичкия си водород.

Мощните ветрове откъсват външните слоеве на звездата, в резултат на което се образува огромен облак от прах и газ като този, показан на това изображение от JWST. Изследователите са изчислили, че WR 124 вече е загубила около 10 пъти масата на Слънцето.

След като звездата изчерпи тежките елементи, които може да синтезира, тя експлодира. Фазата на Волф-Райет от живота на масивната звезда преди звездата да се взриви е сравнително кратка, най-много няколко милиона години - буквално миг за космологичните мащаби.

Прахът, който звездата произвежда през това време, обаче е важен за астрономите.

Детайлите в наблюденията на JWST трябва да помогнат на изследователите да разберат как точно се държи този прах и дали праховите зърна са достатъчно големи и многобройни, за да оцелеят след предстоящата свръхнова.

Това е важно не само заради ролята, която прахът играе в еволюцията на Вселената, формирайки средата, в която се образуват космическите градивни елементи, но и защото учените смятат, че във Вселената има много повече прах, отколкото могат да обяснят най-добрите ни теории за образуването му. Определянето на поведението на праха около звезди от типа Волф-Райе като WR 124 може да ни помогне да разберем откъде се е появил целият този допълнителен прах.

ИзточникJWST took a stunning picture of a star that’s about to go supernova,  New Scientist