Джеймс Уеб откри най-добрите знаци за наличие на неутронна звезда от наскоро избухнала свръхнова

Ваня Милева Последна промяна на 26 февруари 2024 в 00:00 5660 0

Кредит NASA, ESA, CSA, STScI, Claes Fransson (Stockholm University), Mikako Matsuura (Cardiff University), M. Barlow (UCL), Patrick Kavanagh (Maynooth University), Josefin Larsson (KTH)

Космическият телескоп Джеймс Уеб е наблюдавал най-доброто доказателство досега за излъчване от неутронна звезда на мястото на добре позната и наскоро наблюдавана свръхнова, известна като SN 1987A. Вляво е изображение от NIRCam (камера с близка инфрачервена светлина), публикувано през 2023 г. . Изображението вдясно показва светлина от многократно йонизиран аргон, уловен от NIRSpec (близък инфрачервен спектрограф). И двата инструмента показват силен сигнал от центъра на остатъка от свръхновата. Това показа на научния екип, че там има източник на високоенергийна радиация, най-вероятно неутронна звезда.

Първите снимки на SN1987A се появиха през 1987 г. - експлозия на звезда, свръхнова от Големия Магеланов облак. През последвалите десетилетия тя бе внимателно наблюдавана, особено разширяващият се облак от отломки.

Предвижданията сочеха, че в ядрото може да има неутронна звезда или дори черна дупка, но разделителната способност на телескопите бе недостатъчна, за да засече нещо. Сега разполагаме с космическия телескоп "Джеймс Уеб" и с помощта на неговата по-мощна технология са открити признаци, че там има неутронна звезда.

Свръхновите са едни от най-зрелищните и интензивни експлозии във Вселената, които сигнализират за края на живота на масивна звезда. Те излъчват огромни количества енергия и радиация и в момента на експлозията светлината им може да надхвърли тази на всички звезди в тяхната галактика, взети заедно. Съществуват свръхнови от тип II и именно този тип явления доведоха до появата на 1987A на нашето небе.

1987А се появи в Големия Магеланов облак, който се намира на около 160 000 светлинни години от нас, и бе наблюдавана за първи път през февруари 1987 г. Тя продължи да става все по-ярка, докато светимостта ѝ не достигна своя максимум три месеца по-късно през май. Тя дори стана видима с невъоръжено око - за първи път след свръхновата на Кеплер от 1604 г. Преди да бъдат засечени видимите светлинни сигнали, три обсерватории откриват кратки изблици на неутрино. Избухванията се приписват на свръхновата и дават представа за събитията, довели до колапса. След събитието астрономите търсят нейното съществуване.

Част от набора данни SMASH, показващ безпрецедентен широкоъгълен изглед на Големия Магеланов облак. Снимка: CTIO/NOIRLab/NSF/AURA/SMASH/D. Nidever (Montana State University) Обработка на изображенията: Travis Rector (University of Alaska Anchorage), Mahdi Zamani & Davide de Martin

Наблюденията на подобни обекти, като остатъка от свръхнова в Телец, Ракообразната мъглявина, разкриват неутронна звезда в ядрото на полето от отломки. През следващите години астрономите издирват доказателства, но преки доказателства не са открити.

Изображение на космическия телескоп "Джеймс Уеб

Космическият телескоп "Джеймс Уеб" е фокусиран върху остатъка от 1987A през юли 2022 г., което го прави един от най-ранните обекти, наблюдавани от телескопа "Джеймс Уеб". Екипът използва режима на спектрографа със средна разделителна способност (MRS) на инструмента за средна инфрачервена област (MIRI). Това е инструмент, частично разработен от екипа, който е издирвал неутронната звезда 1987А. MIRI е чудесен инструмент, който може едновременно да изобразява обект, докато получава спектъра му! Това позволява на наблюдателите да откриват промените в спектроскопията на обекта, като същевременно анализират доплеровото изместване в различни точки, за да оценят скоростта на всяка позиция.

Екипът открива силен сигнал, дължащ се на йонизиран аргон, който изглежда произхожда от област около мястото на първоначалното събитие от 1987A. С помощта на спектрографа за близката инфрачервена област на телескопа "Джеймс Уеб" (NIRSpec) те наблюдават по-къси вълни и откриват още повече йонизирани елементи, включително пет пъти йонизиран аргон (това означава, че атомите на аргона са загубили пет от осемнадесетте си електрона). За да бъдат създадени тези частици, са били необходими високоенергийни фотони, които е трябвало да дойдат отнякъде.

Космическият телескоп Джеймс Уеб е наблюдавал най-доброто доказателство досега за излъчване от неутронна звезда на мястото на добре позната и наскоро наблюдавана свръхнова, известна като SN 1987A. Вляво е изображение от NIRCam (камера с близка инфрачервена светлина), публикувано през 2023 г. Изображението горе вдясно показва светлина от единично йонизиран аргон (Аргон II), уловен от режима на спектрограф със средна разделителна способност (MRS) на MIRI (инфрачервен инструмент). Изображението долу вдясно показва светлина от многократно йонизиран аргон, уловен от NIRSpec (близък инфрачервен спектрограф). И двата инструмента показват силен сигнал от центъра на остатъка от свръхновата. Това показа на научния екип, че там има източник на високоенергийна радиация, най-вероятно неутронна звезда. Кредит: NASA, ESA, CSA, STScI, Claes Fransson (Stockholm University), Mikako Matsuura (Cardiff University), M. Barlow (UCL), Patrick Kavanagh (Maynooth University), Josefin Larsson (KTH)

Изводът е, че в центъра на остатъка от 1987А трябва да има някакъв източник на високоенергийна радиация. Водещият автор Клаес Франсон (Claes Fransson) от Стокхолмския университет посочва, че само няколко от сценариите са вероятни, но всички те включват млада високо енергийна неутронна звезда. Сега са необходими още наблюдения, за да се проследи този процес и да се изследва сърцето на остатъка от свръхновата 1987А, за да се види дали неутронната звезда най-накрая може да бъде визуално идентифицирана.

Справка: C. Fransson et al., Emission lines due to ionizing radiation from a compact object in the remnant of Supernova 1987A. Science 383, 898-903(2024). DOI: 10.1126/science.adj579