„Хъбъл“ с невероятна нова снимка на мъглявината Южен Рак (видео)

НаукаOFFNews Последна промяна на 22 април 2019 в 03:08 7684 0

Кредит: NASA, ESA и STScI

В чест на 29-тата годишнина на космическия телескоп "Хъбъл" бе публикувана невероятна снимка на биполярна мъглявина с форма на пясъчен часовник.

На 24 април 1990 г. космическият телескоп "Хъбъл" бе пуснат от совалката Discovery. Оттогава той направи революция в представите на човечеството за Вселената.

Изображенията, които изпраща космическият телескоп, са впечатляващи както от научна, така и от чисто естетическа гледна точка.

Всяка година обсерваторията посвещава малка част от ценното си време за наблюдение на специално юбилейно изображение, фокусирайки се върху снимка на особено красиви и значими обекти. Изображението за тази година е мъглявината Южен Рак (He2-104).

Тази своеобразна мъглявина с „пясъчен часовник“ в центъра е създадена от взаимодействието на двойка звезди, състояща се от червен гигант и бяло джудже. На червения гигант все още му предстои да изгуби външните си слоеве, за да остарее като бяло джудже. Междувременно известно количество материя, изхвърлена от него, попада под влияние на гравитацията на спътника му - бялото джудже - и след като се натрупа достатъчно материал, предизвиква изригвания на повърхността на бялото джудже, разпръсквайки материя в космоса под формата на гигантски мехури.

В крайна сметка, червеният гигант ще спре да изхвърля външните си слоеве и ще спре да "захранва" своя спътник, но дотогава могат да се появят още изригвания, които ще създадат още по-сложни форми в Южния рак. Астрономите смятат, че това се е случвало вече два пъти в сравнително близкото минало, което е довело до появата на двойните пръски светеща материя, видими в изображенията на мъглявината, направени от "Хъбъл".

Историята на Южния Рак

Този небесен фойерверк е познат на астрономите от сравнително неотдавна. Обектът за първи път е наблюдаван през 1967 г., но неговата природа остава неизвестна до 1989 г., когато към него се насочват телескопите на Европейската южна обсерватория (ESO) в "Ла Сила". Полученото изображение показва разширяваща се мъглявина с форма на рак, образувана от симетрични мехури от газ и прах.

Телескопите на ESO откриха само външния часовник, идващ от ярка централна област, чийто детайли бяха невидими за тях. Едва след наблюденията на "Хъбъл" през 1999 г. се разткрива цялата структура на мъглявината. Снимката показа вътрешните елементи, свидетелстващи, че явлението, създало външните мехурчета, вече се е случвало в близкото минало (по астрономически стандарти).

"Хъбъл" се върна към този обект двадесет години по-късно. Новата снимка допълва историята на активната и развиваща се мъглявина Южен Рак и за 29-ия си рожден ден ни напомня, че космосът е загадъчен и красив и че е полезно изстрелването на гигантски телескопи в космоса.