Най-големият телескоп на Земята се изгражда за лов на радиовълни от ранната Вселена (видео)

Ваня Милева Последна промяна на 07 декември 2022 в 13:01 2827 0

Илюстрация на художник на радиотелескопа SKA-Low в Австралия. Кредит: SKAO

След 30-годишно планиране в Южна Африка започна изграждането на телескопа SKA, който ще бъде най-големият телескоп в света.

Квадратнокилометровата решетка (SKA - Square Kilometre Array), която ще съдържа стотици радиоантени, разположени на два континента, вече се изгражда в района Кару в Южна Африка и Мърчисън Шиър в Западна Австралия.

Според организацията Square Kilometre Array Observatory (SKAO), която ръководи телескопа, двата обекта, наречени SKA-Mid и SKA-Low (заради видовете радиочестоти, които ще откриват), ще позволят да се правят изображения с висока резолюция на цялото небе. Чувствителността на телескопа ще позволи на учените да уловят дори слаби сигнали, останали от най-ранните дни на Вселената.

"Проектът SKA се осъществява от много години", заявява председателят на съвета на SKAO Катрин Сезарски в обръщение на площадката в Южна Африка в понеделник. "Днес сме се събрали тук, за да отбележим още една важна глава в това 30-годишно пътуване, което извървяхме заедно. Един път, по който ще бъде създаден най-големият научен инструмент в света".

Етапите на планиране на телескопа продължават три десетилетия, като предварителното планиране и сключването на договори набират скорост през последните 18 месеца. Целта е да се завършат масивите на телескопа до 2030 г.

Илюстрация на планираните обекти SKA-Mid (вляво) и SKA-Low в Южна Африка и Австралия. Кредит: SKAO

На площадката в Австралия ще бъдат разположени 131 072 нискочестотни антени, разположени на разстояние до 65 километра една от друга. Заедно те ще действат като радиотелескоп с обектив, простиращ се на почти 400 000 квадратни метра. Всяка антенна станция е висока 2 м и съдържа 256 антени в конфигурация, която прилича малко на борово дърво. Като улавя много нискочестотни сигнали от цялото небе, SKA-Low ще може да проникне в някои от най-старите ехота, останали от първите милиарди години на Вселената, съобщава SKAO.

Обектът се намира в земите на коренното население Уаджари Ямаджи, което подписва споразумение за ползване на земята, за да гарантира, че телескопът няма да пречи на никакви културни обекти и че местните жители ще получават икономически и образователни ползи от обекта. Като част от споразумението Уаджари Ямаджи дават на обекта традиционното име "Иняриманха Илгари Бундара", което означава "споделяне на небето и звездите".

Обектът в Южна Африка ще се състои от 197 параболични диска, разположени на разстояние до 150 км един от друг. Те ще бъдат свързани със съществуващия радиотелескоп MeerKAT и ще бъдат еквивалентни на един телескоп с обектив с площ 33 000 кв. м. SKA-Mid ще бъде пет пъти по-чувствителен, четири пъти с по-висока разделителна способност и 60 пъти по-бърз при сканирането на небето от телескопа Very Large Array (VLA), сегашния най-съвременен радиотелескоп, разположен в Ню Мексико.

Както Мърчисън Шиър, така и Кару са избрани заради отдалечеността си и относителната липса на радиосигнали, създадени от човека, които биха могли да попречат на откриването на радиосигнали от дълбокия космос. Учени от цял свят планират да използват данните от телескопа за изучаване на въпроси, вариращи от фундаменталната природа на тъмната енергия до естеството на мистериозните бързи радиоизбухвания от далечни галактики.

Източник: The largest telescope on Earth is coming to hunt radio-waves from the early universe,  Live Science