Обект, обикалящ черната дупка в центъра на Млечния път, изстрелва гама импулси към Земята на всеки 76 минути

Периодичните високоенергийни импулси на гама лъчи, излизащи от около централната черна дупка на Млечния път, може да идват от обект, който се движи със скорост 30% от скоростта на светлината

Ваня Милева Последна промяна на 30 ноември 2023 в 00:00 10576 0

Изображение на Стрелец A*, черната дупка в сърцето на Млечния път, заснето от телескопа Event Horizon.

Кредит EHT Collaboration

Нещо близо до свръхмасивната черна дупка в сърцето на Млечния път изстрелва редовни взривове високоенергийни гама лъчи към Земята и учените сега са разбрали какво е то.

В ново все още нерецензирано изследване, публикувано на сървъра за предпринти arXiv, двама астрофизици от Националния автономен университет на Мексико заключават че импулсите на радиация се излъчват от петно ​​газ, въртящо се около черната дупка с почти една трета от скоростта на светлината.

Констатациите на екипа може да разрешат загадката на централната черна дупка на Млечния път, наречена Стрелец A* (Sgr A*) и разположена на около 26 700 светлинни години от Земята, която обърква астрономите от две години.

Загадъчните рентгенови емисии, забелязани близо до централната черна дупка на Млечния път. Те може да са свързани с новите регистрирания на гама лъчи от същия регион. Кредит: NASA/JPL-Caltech

Импулсите на гама лъчи от около Sgr A* са открити за първи път около Земята през 2021 г. Открилият ги екип обаче разбира, че радиацията не може да идва от самата свръхмасивна черна дупка.

Това е така, защото всички черни дупки са обградени от област, наречена хоризонт на събитията, която маркира точката, отвъд която нищо, дори светлината, няма необходимата скорост, за да избяга от огромната гравитация на черната дупка. Това означава, че самите черни дупки не излъчват радиация, така че гама лъчите трябва да идват от околността на Sgr A*.

Известно е, че и други свръхмасивни черни дупки излъчват мощна радиация от непосредствената си среда, когато тяхното гравитационно влияние генерира турбулентни условия в околния газ и прах, образувайки структура, наречена акреционен диск. Докато черните дупки се хранят с тази материя, акреционният диск излъчва светлина, която обхваща електромагнитния спектър,  от нискоенергийни радиовълни до високоенергийни гама лъчи.

Това обаче не може да обясни гама лъчите от Sgr A*, тъй като черната дупка на Млечния път е заобиколена от много малко материя и се храни толкова по малко - еквивалентно на човек на диета от едно оризово зърно на всеки милион години, обяснява за Тhe Сonversation астрономът Крис Импи (Chris Impey) от Университета на Аризона, който не е участвал в изследването.

С помощта на данни от космическия гама телескоп "Ферми", събрани между юни и декември 2022 г., изследователите се опитват да открият произхода на тези гама лъчи.

Двамата астрофизици търсят в публично достъпните данни на Ферми закономерноети в периодичността в емисиите гама лъчи. Те установяват, че импулсите се появяват от място, близо до Sgr A*, приблизително веднъж на всеки 76,32 минути. Този период на излъчване е половината от времето между импулсите на рентгеново лъчение, което също се наблюдава, идващо от околностите на свръхмасивната черна дупка на Млечния път, което предполага, че двете излъчвания са в хармония и вероятно са свързани.

"Съвпадението в периодичността в рентгеновите и гама лъчите сочи към един единствен физически механизъм, който може да ги произвежда", пише екипът в статията.

Това откритие, което изследователите наричат ​​"уникален осцилаторен физически механизъм",  ги води до заключението, че както гама лъчите, така и рентгеновите лъчи се излъчват от "петно" газ, който се върти около Sgr A* с около 30% от скоростта на светлината  -  или около 320 милиона км/ч. Те смятат, че тази ускоряваща се материя излъчва светлина в няколко дължини на вълната на радиация, докато се върти около Sgr A*, избухвайки периодично, докато продължава да обикаля.

Откритието помага на астрофизиците да разберат по-добре средата около свръхмасивните черни дупки, особено тези, по-злоядите, като нашата в сърцето на Млечния път.

Справка: A 76 minute gamma-ray periodicity in Sagittarius A*; Gustavo Magallanes-Guijón, Sergio Mendoza; https://arxiv.org/abs/2311.05875