Открита е рекордно огромна галактика - 160 пъти по-голяма от Млечния път

Ваня Милева Последна промяна на 16 февруари 2022 в 00:01 15334 0

Изображението показва двата лоба (под формата на радио и инфрачервени вълни) на гигантската новооткрита галактика. Кредит: Oei et al., arXiv, 2022

Това е най-голямата галактическа структура, откривана някога. Тази огромна, гигантска радиогалактика е на около 3 милиарда светлинни години от нас и е наистина огромна по размер, с гигантска централна супермасивна черна дупка.

Описана е в ново проучване, което се появи на сайта за препринти arXiv.

Най-голямата галактика, Алкионей, е с диаметър около 5 мегапарсека, което е 16,3 милиона светлинни години и представлява най-голямата известна структура от галактически произход

За сравнение, изчисленият диаметър на Млечния път е около 100 000 светлинни години: следователно тази галактика е около 160 пъти по-голяма. Това е гигантска "радиогалактика".

Радиогалактиките и рехните джетове, лобове и черни дупки

Радиогалактиките излъчват радиовълни стотици пъти повече от нормалните галактики. Радиоизлъчването на най-"ярките" радиогалактики надвишава тяхната оптична светимост. Източниците на радиация на радиогалактиките обикновено се състоят от няколко компонента (ядро, хало, радио изблици).

Те всъщност представляват още една космическа загадка.

Състоят се от ядро, съставено от основна галактика, огромен куп звезди, които обикалят около централното ядро, където се намира свръхмасивна черна дупка, и серия от други огромни структури като джетове и колосални лобове, които изригват от галактическия център.

Точно тези струи, когато взаимодействат с междугалактическата среда, действат като синхротрон за ускоряване на електроните, които идват от централната черна дупка, докато поглъща нещо от огромния диск материал, който я заобикаля и който се върти с много висока скорост.

Всъщност част от материала, който се върти около свръхмасивни черни дупки в центъра на галактиките, не попада вътре в тях. Той „изригва”, на практика се изстрелва именно заради въртенето, преди да премине хоризонта на събитията. Обикновено изригва под формата на йонизирани плазмени струи (джетове), но при всички случаи скоростта на тези "пръски" е много висока, сравнима с тази на светлината.

Тези струи могат да изминат огромни разстояния, преди да се разпръснат в гигантски радиоизлъчващи лобове.

Радио лобовете на Алкионей. Кредит: Oei et al., arXiv, 2022

Астрономите обаче се питат как някои от тези галактики стават огромни по размер, дотолкова, че техният размер може да бъде измерен в мегапарсеки (един мегапарсек е еквивалентен на около 3,2 милиона светлинни години).

Алкионей, рекордната галактика, открита с мрежата LOFAR

Изследователите са използвали данни от LOw Frequency ARray (LOFAR), мрежа от радиотелескопи, разположени в 52 места в Европа. Те са използвали нови алгоритми, за да анализират тези данни, по-специално за филтриране на онези радиоизточници, които биха могли да попречат на свързаните с лобовете и струите на тази гигантска галактика.

Резултатите показват, че Алкионей, това е името*, дадено на тази нова галактика, е с огромни размери. Като се имат предвид също струите и лобовете, произвеждани от централната черна дупка и които всъщност са част от галактиката, изглежда, че тази структура има размери, надвишаващи 16 милиона светлинни години (около 5 мегапарсека).

*Алкионей според гръцката митология е един от 7-те гиганти - чудовищни синове на Гея, родени от капките кръв, които капят върху нея от осакатеното тяло на скопения от Кронос Уран. Подбудени от Гея, започват битка с олимпийските богове, но са победени и захвърлени от Зевс в мрачната бездна Тартар.

Не е толкова масивна

Това е елиптична галактика, която е вградена в още по-голяма структура, един вид космическа мрежа. Изчислената обща маса е около 240 милиарда пъти масата на Слънцето, докато огромната свръхмасивна черна дупка в центъра има маса около 400 милиона пъти по-голяма от тази на Слънцето.

240 милиарда слънчеви маси не са толкова много за една галактика от такъв размер. Това е факт, който показва, че няма нужда много масивни галактики да имат гигантски галактически структури на тези нива, както обясняват изследователите. Може би тази структура се намира в регион, който се характеризира с по-ниска от средната плътност, което позволява на такава структура да се роди и разшири много повече от нормалното.

Справка: [2202.05427] The discovery of a radio galaxy of at least 5 Mpc, Martijn S.S.L. Oei, Reinout J. van Weeren, Martin J. Hardcastle, Andrea Botteon, Tim W. Shimwell, Pratik Dabhade, Aivin R.D.J.G.I.B. Gast, Huub J.A. Röttgering, Marcus Brüggen, Cyril Tasse, Wendy L. Williams, Aleksandar Shulevskihttps://arxiv.org/abs/2202.05427