Открити са 21 странно потъмняващи звезди

Ваня Милева Последна промяна на 19 септември 2019 в 09:33 4667 0

Концепция на художник за KIC 8462852. Кредит: NASA/JPL-Caltech

Анализирайки данните от автоматичното изследване на небето ASAS-SN в търсене на аналози на мистериозната звезда „Таби“, са идентифицирани 21 кандидата, които се характеризират със същото странно поведение - необясними непериодични спадове в яркостта.

Списък на звездите и техните характеристики са публикувани в проучване, представено в списание The Astrophysical Journal Lettres.

От близо 1 милион звезди, регистрирани от телескопа "Кеплер", никоя не е привлякла толкова внимание, колкото KIC 8462852, известна като "Таби" или звездата Бояджиян.

Новите изследвания сочат, че спорадичното ѝ потъмняване не е причинено от рояци на комети или извънземна мегаструктура, а по-скоро изоставена екзолуна, хваната в капана на гравитацията на "Таби" и понесла се към унищожението си.

Звездата Бояджиян е открита преди близо 130 години, но нейното необичайно поведение (спорадични спадове в яркостта, вариращи от 0,5 до 22 процента) е забелязано за първи път през 2015 г. от астрофизика от Университета на Луизиана Табита Бояджиян, а звездата вече носи неофициално нейното име.

Има огромно разнообразие от потенциални обяснения за странното й поведение. Някои казват, че това се дължи на вътрешната динамика на светилото, други сочат рояк комети, астероиди и аналог на Сатурн с огромна пръстенова система, въртяща се в орбита около звездата. Други твърдят, че светлината се екранира от някаква плътна, но неравномерна орбитална мегаструктура, така наречената сфера на Дайсън, създадена от развита извънземна цивилизация, въпреки че последните проучвания не подкрепят тази възможност.

На лов за аналози

Досега пречка за разгадаването на мистерията на звездата Таби бе липсата на достатъчно данни - все още има малко примери за такова странно поведение, така че всяко заключение за естеството на загадъчните „примигания“ не може да бъде еднозначно.

Представа на художник за сфера на Дайсън. Unsplash

За да разшири извадката от загадъчни звезди от Млечния път, Едуард Шмид (Edward G. Schmidt) от Университета в Небраска-Линкълн търси аналози на звездата Таби, постигайки значителен успех. На първия етап астрономът автоматично анализира светлинните криви на повече от 14 милиона звезди, наблюдавани като част от проекта ASAS-SN. В резултат на това алгоритъмът идентифицира няколко обекта, показващи спадове, подобни на наблюдаваните при звездата Таби.

Тогава Едуард Шмид ръчно проверява най-обещаващите кандидати, изключвайки онези, чиито петна могат лесно да бъдат обяснени от спътници или вътрешна динамика. В резултат на това останаха 21 звезди, демонстриращи необичайно, необяснимо „примигване“.

Основното постижение на изследването е заключението, че тези източници обикновено са или от главната последователност* или червени гиганти. В този случай масата на първите е сравнима с тази на Слънцето, а на вторите е приблизително два пъти по-голяма. Освен това астрономът отбелязва, че 6 източника показват по-честа променливост в сравнение със звездата Таби, тоест са нейни екстремни версии.

Какво следва? Едуард Шмит призовава за внимателно наблюдение на тези кандидати, за да се проследи тяхното поведение в по-дълъг период от време. Може би един от тези идентифицирани „трепкащи“ светила ще успее да разкаже какво се случва със звездата Таби и нейните аналози.

A Search for Analogs of KIC 8462852 (Boyajian's Star): A Proof of Concept and the First Candidates, Edward G. Schmidt, The Astrophysical Journal Lettres

Wild New Theory Blames a Disintegrating Moon for Star’s Mysterious Dimming, Gizmodo

Пояснения:

*"Главната последователност" е кривата от една основна диаграма за астрономите (на Херцшпрунг-Ръсел), около която са разположени повечето звезди във Вселената, които са звезди от типа звезди-джуджета. Тази диаграма свързва четири параметъра на звездите цвят - звездна величина, спектър - светимост. Тази линия е ясно изразена, защото и цветът, и светимостта, зависят само от масата на звездата (с известни вариации), защото звездите от главната последователност имат еднакъв източник на енергия - термоядрена реакция на превръщане на водород в хелий - реакция, която протича през целия живот на звездите.