Сондата „Ал Амал“ откри на Марс нов тип трудно обяснимо полярно сияние

Ваня Милева Последна промяна на 03 май 2022 в 00:00 10815 0

Кредит: Hope Mars Mission/Emirates Mars Mission

Космическата сонда „Ал Амал“ (Надежда) на Обединените арабски емирства (ОАЕ), стартирала като част от програмата Emirates Mars Mission, регистрира нов тип полярни сияния на Червената планета. Това са криволичещи "вълни", които почти достигат до екватора на планетата. Те се простират на хиляди километри от дневната до нощната страна на Марс.

Изображенията на новия тип сияние са направени от ултравиолетовия спектрометър (EMUS) на космическия кораб по време на слънчева буря. Това сияние е едно от най-ярките и обширни от всички, записани от Ал-Амал на Марс за една година на наблюдения.

Изследователите наричат ​​явлението "синусоидно дискретно полярно сияние" (sinuous discrete aurora), за да опишат формата му на огромен червей - светеща усукана ивица от ултравиолетова светлина, простираща се на хиляди километри от дневната страна, обърната към слънцето, до тъмната част на планетата.

Кредит: Hope Mars Mission/Emirates Mars Mission

Новорегистрираното полярно сияние е изненада за изследователите със своята дължина и форма, но това, че на Марс съществуват полярните сияния е известно от повече от 15 години.

Полярните сияния на планетата са откривани на малки петна, които сякаш изникват от планетата като гъби. Смята се, че марсианските сияния са се образували благодарение на това, което е останало от магнитното поле на Червената планета, което се е разпаднало преди милиарди години.

Проучваните по-рано видове марсиански сияния са причинени от различни фактори. Дискретното сияние например очевидно се появява над магнитните минерали в кората на планетата, докато протонното сияние е причинено от взаимодействия между слънчевия вятър, който е постоянният поток от заредени частици, който изхвърля нашето Слънце, и водорода в тънката марсианска атмосфера.

Новоидентифицираното синусовидно дискретно полярно сияние вероятно има по-сходен произход с дифузното сияние, коевто е причинено от интензивни слънчеви бури.

Концепция на художник за дискретните сияния над Марс. Кредит: Emirate Mars Mission

Сондата Ал-Амал извършва по-добри наблюдения на различни локални нощни разновидности на сиянието (дифузно сияние и дискретно сияние), които не са убягвали на други мисии.

Откритието повдига нови въпроси за атмосферата на Марс, за състава на древното му магнитно поле и ефектите на слънчевия вятър - газовете, изтичащи от слънцето, които определят така нареченото "космическо време".

Mars' sky gets a mysterious green aurora resembling a giant worm, Мashable