Телескопът "Кеплер" улови за първи път експлозията на свръхнова (видео)

Наука ОFFNews Последна промяна на 24 март 2016 в 11:00 8483 0

Кредит NASA Ames/STScl/G. Bacon

Концепция на художник на избухващата свръхнова в момента на "шоковата ударна вълна".

За първи път в историята е наблюдавана шоковата вълна на експлодираща масивна звезда в свръхнова. Това успя да улови космическият телескоп Kepler, който бе пуснат да търси всъщност екзопланети.

"Съществува живот, защото има свръхнови", заяви Стив Хоуел (Steve Howell), учен от мисията Kepler към Изследователския център на НАСА. "Всички тежки елементи във Вселената идват от експлозии на свръхнови. Например цялото сребро, никел и мед на Земята и дори в телата ни, идва от предсмъртната експлозивна агония на звездите"- заяви той пред Universe Today.

Затова експлозиите на свръхновите са от голям интерес за астрономите. Това е шанс да се проучи създаването и разпространението на самите градивни елементи на живота. Информацията, познанието за свръхновите ще доведе до по-добро разбиране и на произхода на живота.

Звездите се намират в постоянна борба между натиска за разширяване, създаден от термоядрените процеси в звездата и стремежът на гравитацията да я смачка заради собствената ѝ огромна маса. Когато свърши горивото на звездата, тя се свива. Когато се случи масивна експлозия, се нарича свръхнова. И само много големи звезди могат да станат супернови.

Мигът на избухването на една свръхнова се нарича "шокова ударна вълна" (shock breakouts). Тези събития траят само около 20 минути, а този обект може да свети в продължение на милиарди години. "Кеплер" улови две от тези събития през 2011 г. и това бе повече от късмет.

Кеплер и наблюдавания от него триъгълник в съзвездието Лебед и Лира.

Международен екип от астрономи, начело с итър Гарнавич (Peter Garnavich) - астрофизик, професор в университета Нотр Дам в Индиана - е анализирал светлината, получена от 500 далечни галактики, за да уловят тези 30 минути за 3-те години работа на "Кеплер". Екипът е претърсил около 50000 милиарда звезди, за да "хване" една умираща като свръхнова звезда.

През 2011 г. избухнаха два масивни червени свръхгиганта точно в момента, когато към тях е гледал телескопът "Кеплер". Първата звезда на име KSN 2011a е почти 300 пъти по-голяма от нашето Слънце и е само на 700 милиона светлинни години от Земята. Втората звезда, KSN 2011d е около 500 пъти по-голяма от нашето Слънце и е на около 1,2 милиарда светлинни години от нас.

Извивката в графиката на светимостта на KSN 2011d, двадесет дни след като шоковата ударна вълна достига своя максимум.