Тийнейджър поправи грешка в данни на НАСА

Антония Петрова Последна промяна на 23 март 2017 в 14:40 7434 0

източник: НАСА

17-годишен британски ученик откри грешка на НАСА, свързана с Международната космическа станция. Майлс Соломън сам се е свързал с агенцията, за да отбележи наличието на грешката и в отговор е получил благодарност от там.

Майлс Соломън (Miles Soloman) е работил със своите препродаватели от училището Таптън в Шефийлд по проекта TimPix за анализ на данните от Международната космическа станця (МКС). Проектът дава възможност на учениците да имат достъп до данни, записани от радиационните детектори по време на шестмесечния престой на британския астронавт Тим Пийк на МКС. Целта им е била да открият шаблони и аномалии.

Сред останалите проекти Тим Пийк е участвал и в изследователска програма, която цели да разбере въздействието на космическата радиация върху хората. Радиацията на МКС е била изследвана с детектори Timepix, които се включват в компютрите и регулярно изпращат данни на Земята.

Соломън преглеждал данните когато вниманието му било привлечено от броя "-1". Той посочил това на преподавателите си и отбелязал, че енергията не може да бъде отрицателна.

"Отидох до края на списъка, до най-ниските стойности на енергията. Забелязах, че там, където не трябва да имаме енергия, където няма радиация, всъщност е показано -1. Първо си помислих "Не може да имаш отрицателна енергия", тогава разбрах, че това е грешка", обяснява Соломън пред Радио 4 на ВВС.

Ученикът и неговият учител по физика Джеймс О`Нийл (James O'Neill) веднага изпратили email до НАСА. От там отговорили, че знаят за грешката, но смятали, че това се случва само веднъж или два пъти годишно. Те обаче грешали.

"Това, което ние открихме, беше, че се случва многократно всеки ден", заявява Соломън. "Те мислеха, че са го поправили", добавя и Лорънс Пински (Lawrence Pinsky) от Университета в Хюстън, който участва в проекта TimPix и е сътрудник към проекта за измерване на радиацията на МКС.

"Пролемът е, че някои от алгоритмите, които преобразуват суровите данни, са били леко неправилни, и когато извършат преобразуването, излизат с отрицателно число", обяснява Пински. Според него, разкритието на ученика не е повод за неудобство. "Забележката е била повече оценена отколкото притеснителна", отбелязва той. "Идеята студентите да се включват на реално ниво означава, че имат възможност да откриват подобни неща", смята Пински.

Проектът TimPix е една от многото иницативи, организирана от IRIS (Institute for Research in Schools), британски благотворителен тръст, който дава възможности на ученици и учители да извършват истинска научна дейност в училищата. IRIS си партнира с организации като ЦЕРН и НАСА.

Отделно от анализа на радиацията на МКС, учениците са били включени в генетично изследване на сърдечносъдовите болести, в анализа на атмосферата на МАРС, както и са взели участие в експеримента MoEDAL на Големия адронен колайдер в търсене на признаци за магнитен монопол. Представен им е и проект за изграждане на реплика на Големия адронен колайдер в Minecraft в сътрудничество с физици от Университета в Оксфорд.

Майлс Соломън споделя: "Аз не се опитвам да докажа, че НАСА грешат. Не се опитвам да докажа, че съм по-добър, защото очевидно не съм - те са НАСА. Искам да работя с тях и да се уча от тях".