Венера е имала тектоника на плочите като Земята преди милиарди години

Находка, която отваря възможността за ранен живот на планетата и прозрения за нейната история

Ваня Милева Последна промяна на 07 ноември 2023 в 09:00 1645 0

Кредит NASA/JPL

От всички планети от земен тип, за Венера най-непозната. Венера споделя много общи характеристики със Земята по отношение на маса и размер, но нейната атмосфера е много различна от земната и няма данни дали плочите се движат върху младата повърхност на Венера, т.е. съществувала ли е тектоника.

Симулациите, направени от ръководен от Университета "Браун" изследователски екип, предлагат доказателства, че Венера някога е имала тектонични плочи. Учените са използвали атмосферни данни от Венера и компютърно моделиране, за да обосноват съвременния състав на атмосферата на планетата.

Според симулацията, за да съществува повърхностното налягане, би трябвало да има ранен тип тектоника на плочите.

Температурата на повърхността на Венера е толкова висока, че може да разтопи олово. Едно възможно обяснение е, че винаги планетата е имала само една плоча с минимални количества отдаване, движение и газове, изпускани в атмосферата.

Според новия доклад това е било само в миналото. Венера е имала тектоника на плочите в някакъв момент след възникването на планетата, преди приблизително 4,5 милиарда до 3,5 милиарда години, смятат учените, за да обяснят количеството азот и въглероден диоксид, намерени в атмосферата на Венера.

Изследването твърди, че подобно на Земята, количеството и броят на движещите се плочи по време на това ранно тектонично движение са били ограничени. Освен това, това се е случвало по едно и също време на Венера и на Земята.

"Един от големите изводи за нас, че много вероятно е имало две планети едновременно в една и съща Слънчева система, работещи в режим на тектонични плочи – същият режим на тектоника, който позволява живота, който виждаме на Земята днес”, заявява Мат Уелър (Matt Weller), водещият автор на изследването.

Това подчертава възможността за микробен живот на древна Венера. Той също така показва, че двете планети - Венера и Земята - са били по-сходни, преди да започнат да се разминават, отколкото се смяташе.

"Досега сме мислили, че тектоничното състояние или го има, или го няма през цялото съществуване на планетата. Изследването показва, че планетите могат да влизат и излизат от различни тектонични състояния и че това е доста често срещано явление. Земята може да е нещо извънредно. Това също означава, че може да има планети, на които ту има, ту няма условия за обитаемост", обяснява съавторът на изследването Александър Еванс (Alexander Evans), асистент по науки за земята, околна среда и планети в Университета "Браун".

След това учените провеждат симулации, за да видят какво трябва да се случи, за да може планетата да достигне сегашното си състояние. В крайна сметка, когато обясняват незначителната тектонична активност, случила се в началото на историята на Венера и настоящия стационарен модел на капак, съвпадат с числата почти изцяло.

Като цяло, работата установява жизнеспособността на атмосферите и техния потенциал да хвърлят светлина върху исторически събития.

"Все още сме в тази парадигма, в която използваме повърхностите на планетите, за да разберем тяхната история. Ние показваме за първи път, че атмосферата може да е най-добрият начин да разберем някои от много древните истории на планетите, данни за което често не са запазени на повърхността", коментира Еванс.

Справка: Matthew B. Weller et al, Venus's atmospheric nitrogen explained by ancient plate tectonics, Nature Astronomy (2023). DOI: 10.1038/s41550-023-02102-w. www.nature.com/articles/s41550-023-02102-w