Пациент, спонтанно излекувал се от хепатит С, може да вдъхнови ваксина

Ваня Милева Последна промяна на 02 април 2024 в 08:00 3995 0

Прозрения от пациент, изчистил се сам от хепатит С, могат да доведат до ваксина

Кредит Flickr | Ariel Javellana (CC BY-NC 2.0 DEED)

Прозрения от пациент, изчистил се сам от хепатит С, могат да доведат до ваксина.

При проучаване на индивиди, които спонтанно се изчистват от инфекции с хепатит С, екип от изследователи идентифицира ефективни цели за ваксина срещу заболяване, което заразява 70 милиона по света, като броят на случаите нараства всяка година.

Оказва се, че една четвърт от хората, които се заразяват с вируса на хепатит С, изчистват инфекцията сами без лечение, докато останалите три четвърти от хората развиват хронични инфекции, които могат да продължат с години. Заболяването, предавано по кръвен път – което причинява чернодробна цироза, чернодробна недостатъчност и рак на черния дроб – е особено разпространено сред хората, които си инжектират наркотици.

Директно действащите антивирусни средства, разработени преди около десетилетие, са на 98% ефективни. Но въпреки това броят на случаите на хепатит С се увеличава от година на година, главно защото ранните инфекции са трудни за откриване, достъпът до лечение е ограничен и повторни инфекции се появяват дори след лечение.

"Ето защо сега има голям интерес към разработването на ваксина срещу хепатит С“, обяснява Андрю Фляк (Andrew Flyak), асистент по микробиология и имунология в Колежа по ветеринарна медицина и съавтор на изследването, публикувано в списанието Immunity. "Нашето проучване ни дава поглед върху това как определени индивиди изчистват силно променлива инфекция и ние вярваме, че тази информация може да предостави информация за разработването на ваксина“, отбелязва Фляк.

Проучването стана възможно благодарение на уникалния достъп, който екипът е имал до проби от хора, които си инжектират наркотици и са изложени на риск от заразяване с вируса. Това позволи на изследователите да проследят лицатра, които са били отрицателни за хепатит С, когато са се включили в програмата, и да видят при последващи посещения в клиниката дали това лице се е заразило с вируса.

Екипът взема проби от лица, които сами са изчистили инфекцията, и такива, които са развили хронична инфекция.

Вируси, които се развиват много бързо, като SARS-CoV-2, грип и хепатит С, имат изключително генетично разнообразие с множество щамове. Борбата с тези видове инфекции изисква специални антитела (кръвни протеини, които разпознават патогени и ги неутрализират), наречени широко неутрализиращи антитела (bNAb - broadly neutralizing antibody), които могат да неутрализират различни вирусни варианти.

В предишни проучвания изследователите са изолирали антитела bNAb от хора, които са били хронично заразени с вируса на хепатит С. Изследователите откриват, че техните bNAb използват един ген на антитяло, за да кодират променлива част от молекулата на антитялото.

"За да произведе антитяло, имунната система използва множество набори от различни гени на антитела, но по някаква причина имунната система при хора с хронични инфекции с хепатит С използва само един променлив ген на антитяло, наречен VH1-69", обяснява Фляк. Също така, повечето от bNAb от тези хронично инфектирани донори са насочени към специфичен регион на вируса на хепатит С, а именно предния слой на така наречения Е2 протеин. Имунната система при хронично инфектирани индивиди не успява да изчисти вируса.

В настоящото проучване изследователите са изолирали антителата bNAb от един човек, който спонтанно е изчистил три отделни инфекции. Антителата bNAb на този индивид разкриват важни разлики. Първо, тези bNAb са генетично разнообразни, което означава, че са кодирани от различни променливи гени, а не само от един сегмент от гена VH1-69. Второ, bNAb от този индивид са насочени към три различни региона на E2 протеина на вируса.

Схема на вируса на хепатит С. Кредит: Microbe Notes

Данните предполагат, че ваксината срещу вируса на хепатит С трябва да предизвика антителата bNAb към трите региона на протеина E2, а не само към един регион на вируса, каза Фляк.

"Ако има реакция от множество региони, може да се получи синергичен ефект, да се получи отговор, който е много по-силен от сбора на неговите части“, подчертава Фляк.

Антителата bNAb от индивида, който е изчистил инфекциите, разкриват доказателства и за т. нар. конвергентна еволюция, където различни bNAb имат едни и същи мутации, но идват от различни променливи гени на антитела.

"Виждате едни и същи мутации в две различни широко неутрализиращи антитела – това означава, че тези мутации са важни – и те увеличават обхвата на отговора на антитялото към вируса на хепатит С", обяснява Фляк.

Членовете на лабораторията на Фляк използват рентгенова кристалография, за да разкрият кристалните структури на bNAb в комплекс с протеина E2 на вируса на хепатит С и да покажат как мутациите на bNAb взаимодействат с протеина E2.

"Тази информация може да се използва за проектиране на по-добри кандидати за ваксина“, посочва Фляк.

В следващите стъпки екипът ще си сътрудничи с по-голяма международна група, за да провери множество кандидат-ваксини върху животни и в крайна сметка да определи кои да бъдат включени в клинични изпитвания при хора.

Справка: Ogega CO, Skinner NE, Schoenle MV, et al. Convergent evolution and targeting of diverse E2 epitopes by human broadly neutralizing antibodies are associated with HCV clearance. Immunity. 2024:S1074761324000979. doi: 10.1016/j.immuni.2024.03.001