Скоро може да "видим" черна дупка, но засега имаме тези страхотни анимации (видео)

Наука ОFFNews Последна промяна на 12 януари 2017 в 09:00 10505 0

Черните дупки са може би най-мистериозните обекти във Вселената. Тези безкрайно масивни пропасти генерират толкова много гравитация, че нищо в близост до тях не може да избяга, дори светлината.

Но дори да не можем да видим черни дупки, ние знаем със сигурност, че ги има.

Например, миналата година физиците "чуха" за първи път гравитационни вълни, произведени от сблъсъка на две черни дупки.

А анимацията долу е една от най-добрите илюстрации на последиците от екстремната гравитация на черна дупка върху обектите около нея, разказва VOX.

Това, което се вижда е движението на звездите около мистериозен център. По-конкретно, това е 20-годишно движение на звездите, концентрирано в 10 секунди. Невидимият център на орбитите е не друг, а Стрелец A* (Sagittarius A* - съкратено Sgr A* ) - свръхмасивната черна дупка, която е четири милиона пъти по-масивна от Слънцето и която е оста на Млечния път.

Звездата, чиято орбита е маркирана с жълта линия се нарича S2 и е 15 пъти по-масивна от Слънцето. Гравитационна прашка засилва S2 с 18 милиона км/час (200 пъти по-бързо, отколкото Земята обикаля около Слънцето) на всеки 16 земни години под влиянието на масивната гравитация на Стрелец А*.

Не можем пряко да наблюдаваме тази черна дупка, но знаем, че е там, защото нищо друго не може да обясни орбитите на тези звезди.

"Тези орбити и просто приложение на законите на Кеплер дават най-доброто доказателство, че там има свръхмасивна черна дупка с маса 4 милиона пъти масата на Слънцето" -обяснява групата Galactic Center към Университета на Калифорния Лос Анжелис, която съставя анимацията.

Ето още един поглед към същото явление. Видеото долу включва 16 години наблюдения, ускорени 32 милиона пъти. Това не е анимация. Това са истински снимки на звезди от Европейската южна обсерватория. Вижте как танцуват около мистериозен празен център.

Много скоро може да видим самата черна дупка

Всичко това е невероятно, но знаете ли какво ще бъде страхотно? Една снимка на черна дупка или, за да бъдем по-точни, снимка на нейния хоризонт на събитията или на акреационния диск - ярък пръстен завихряща се около дупката материя. (От черната дупка във филма Interstellar се вижда само акреационният диск.)

През следващите няколко години, учените се надяват да могат да потвърдят съществуването на черната дупка в центъра на Млечния път.

Не разполагаме с нито едно нейно изображение, защото е толкова относително малка, тъмна и заобиколена от много материал. "Това би било равнозначно на да се направи снимка на DVD на повърхността на Луната" - заяви Димитриос Псалтис (Dimitrios Psaltis), астрофизик от университета в Аризона.

За да се види нещо толкова малко, се нуждаем от огромен телескоп. В този случай ще ни трябва телескоп с диаметър 10 000 км, което не е практично, защото диаметърът на Земята дори няма и 13 000 км.

За да се заобиколи този проблем астрофизиците ще използват Event Horizon Telescope - глобална мрежа  от сензори, които образуват телескоп толкова голям, колкото Земята.

Проектът ще започне работа по-късно тази година и се очаква да направи първото изображение на хоризонта на събитията на черната дупка в центъра на нашата галактика.

Това може да изглежда така, смятат астрономите: