18 октомври 2019
  •  Говорят медиците

Художник показва как ще изглеждат градовете, ако са осветени само от звездите

| ПОСЛЕДНА ПРОМЯНА 26 януари 2019 в 07:4328220

Хилядолетия нашите предци са гледали нощното небе, озарено от милиарди звезди.

Но с всеки изминал ден, увеличаването на замърсяването на въздуха и от светлините на нарастващите градове намаляват възможностите да наблюдаваме космоса.

Светлинното замърсяване в градските центрове заличава звездите, образувайки нещо като светлинна мъгла. 80% от населението по света живее в условия на градско осветление, а 1/3 не може да види Млечния път.

Френският художник Тиери Коен обръща внимание на тази загуба в серията си "Villes éteintes" (Изключени градове), която ни представя най-големите градове в света под ясно небе.

Снимките му са толкова невъзможни, колкото и красиви. Тъмните градски пейзажи и сияещите съзвездия са композиции от две изображения - на града и на небето.

„Чрез комбиниране на две реалности правя трета, която не може да видите… но тя съществува! Показвам ви липсващите звезди - разказва Коен. „Фотографията е начин да се покажат неща, които не можем да видим. Фотографията е начин да мечтаем. Не ви показвам пост-апокалиптични градове, просто градове без електричество. Връщам мълчанието”.

Изкуствената светлина замърсява нощното небе и е свързана с много негативни последици. Нарушен е денонощния ритъм (циркадния цикъл) на нощните животни. Те са объркани, променят своите ловни навици, миграции и физиология.

Светлинното замърсяване влияе на нашия вътрешен часовник. Ние произвеждаме мелатонин през нощта, който ни помага да заспим и се регулира от смяната на светлите и тъмни цикли. Ако сме изложени на светлина през нощта, тя може да потисне нивото на мелатонин, което води до нарушения на съня и други проблеми, като например главоболие, тревожност и затлъстяване.

За светлинното замърсяване алармират първи астрономите, а не еколозите. Отдавна вече е трудно не само да се наблюдават звездите, метеорите, но дори и облаците.

А можехме да наблюдаваме метеорите от прозореца си...