20 октомври 2019
  •  Говорят медиците

Акулите разчитат предимно на обонянието си при ориентация в океана

| ПОСЛЕДНА ПРОМЯНА 07 януари 2016 в 15:5019830
Морски биолози от САЩ са установили, че акулите разчитат предимно на обонянието си за да се ориентират на дълги разстояния в океана.

Движенията на акулите във водата се контролират от магнитното поле на Земята обаче учените винаги са подозирали, че не само те подсказват на акулите правилната посока. Такъв фактор се оказва обонянието.

Резултатите от изследването на международна група учени са публикувани в Plos ONE.

Както се оказва, обонянието играе важна роля при навигацията на акулите.

Изследователите от Университета на Калифорния в Сан Диего, водени от специалиста по акулите д-р Андрю Ноузъл (Andrew Nosal), уловили 25 леопардови акули (Triakis semifasciata) край бреговете на Калифорния. Учените "запушили" носовете им (с памук с вазелин), а след това ги освободили около 9км навътре в океана и проследили пътя им обратно към местообитанията им. Само 37.2 % от акулите с нарушено обоняние се завърнали у дома, а в групата на акулите с ненарушено обоняние този процент е по-висок - 62.6%.

При акулите обонянието е много по-развито, отколкото у други морски животни. За него отговаря предната част на мозъка. Например сляпа акула безпогрешно се приближава до мястото, където във водата и преди са и пускали храна. В друг експеримент, проведен върху акулите Carcharhinus melanopterus и Carcharhinus menisorrah, е установено, че те реагират на екстракт от риба разреден във вода 1:10 млрд. части.