15 декември 2019
  •  Говорят медиците

Аматьори астрономи заснеха как "нещо голямо" изгаря в Юпитер (видео)

| ПОСЛЕДНА ПРОМЯНА 30 май 2017 в 00:0369950

Няколко любители астрономи на 26 май около 22:25 часа българско време - малко след залез слънце - наблюдават удар на "нещо голямо" в Юпитер, заснемат попадението както на снимки, така и на видеоq и ги споделят във форума Astrotreff.

Попадението се случва в северното полукълбо на Юпитер, в неговата полярна област. Ударът e бил видим от Европа и Азия.

Някои наблюдатели говорят за два светлинни пика в много бърза последователност, а други са видели само един светлинен сигнал, дълъг 1 до 2 секунди.

Предполага се, че това е голям обект, вероятно астероид, уловен от Юпитер силната му гравитация и унищожен в неговата атмосфера.

Точно по същия начин кометата Шумейкър-Леви 9 се сблъска в газовия гигант през юли 1994 година. Това бе първият случай на пряко наблюдение от астрономите на сблъсък на две небесни тела в Слънчевата система. Преди фаталната среща кометата се раздробява на няколко по-малки фрагмента, така че се виждат 21 сблъсъка, които оставят тъмни петна по облаците на Юпитер. От 16 до 22 юли астрономите наблюдават как падат отломките.

Сега този сблъсъкът е наблюдаван от двама любителя и професионални астрономи от цял свят.

Това е анимиран файл, който показва как изгаря небесното тяло в атмосферата на Юпитер, заснет от аматьора-астроном с ник TomR (не е извесно пълното му име) от Германия.

Засега е неизвестно дали попадението е заснето от космическия апарат Juno на НАСА, който в момента е в тази част на Юпитер.